Військова агресія Росії проти України зумовила необхідність змінити підхід не лише до планування розвитку наших громад, але й в першу чергу спрямувати увагу на необхідність відновлення тих територій, які зазнали значного впливу в наслідок військових дій та міграційних процесів. Відтак в законодавство було внесено ряд змін, якими передбачено необхідність розроблення та впровадження програм комплексного відновлення територій.
Програма комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) має сприяти впровадженню таких сучасних підходів та практик розвитку регіонів, територіальних громад, населених пунктів та частин їх територій, як людиноцентризм та соціальна справедливість, раціональне просторове планування, забезпечення балансу розселення та розміщення робочих місць, стала міська мобільність, інклюзивність, енергоефективність, екологічність, збереження культурного розмаїття та національної пам’яті, а також відповідати Цілям сталого розвитку України на період до 2030 року, визначеним Указом Президента України від 30 вересня 2019 р. № 722.
Порядок розроблення таких програм комплексного відновлення врегульовано ст. 15-1, 15-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»i та Постановою КМУ № 1159 від 14.10.2022 р. «Про затвердження Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них»ii.
Програми комплексного відновлення розробляються на рівні області та кожної територіальної громади окремо. При цьому програма комплексного відновлення територіальної громади повинна відповідати загальній обласній програмі водночас враховувати притаманні їй особливості та вирішувати власні локальні проблеми.
Програми комплексного відновлення визначають основні просторові, містобудівні та соціально-економічні пріоритети політики відновлення і включають комплекс заходів для забезпечення відновлення території відповідної області, території територіальної громади (її частини), яка постраждала внаслідок збройної агресії проти України або в якій сконцентровані соціально-економічні, інфраструктурні, екологічні чи інші кризові явища.
На рівні області така програма розробляється відповідною обласною державною адміністрацією за рішенням голови обласної державної адміністрації, а на території громади виконавчим органом відповідної сільської, селищної, міської ради за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради. При цьому програма може розроблятися спеціалістами вищевказаних органів самостійно або із залученням відповідних фахівців підприємств, установ, організацій. Закупівля послуг з розроблення програми комплексного відновлення області здійснюється відповідно до закону.
Фінансування робіт з розроблення програми комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) здійснюється за рахунок бюджетних коштів, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій.
Програми комплексного відновлення розробляються у формі електронного документа та вносяться до Реєстру будівельної діяльності у форматі, визначеному Кабінетом Міністрів України в Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
При цьому варто зазначити, що такі програми не належать до містобудівної документації, не підлягають стратегічній екологічній оцінці та розгляду архітектурно-містобудівною радою.
Програма комплексного відновлення області включає:
2) інформацію про наявність містобудівної документації на території області, аналіз щодо її актуальності та ступінь її реалізації;
3) аналіз негативних впливів (у тому числі бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій), що призвели до необхідності розроблення програми;
4) аналіз ресурсів території для відновлення життєдіяльності області;
5) інформацію щодо необхідності підготовки території (у тому числі здійснення розмінування, демонтажу зруйнованих будівель та споруд, рекультивації земель);
6) інформацію щодо технічної можливості, економічної доцільності відновлення населених пунктів (територій), що постраждали внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій;
7) інформацію щодо технічної можливості, економічної доцільності відновлення інженерно-транспортної, енергетичної інфраструктури, інфраструктури електронних комунікаційних мереж, інженерної інфраструктури меліоративних систем;
8) обґрунтовані пропозиції щодо зміни функціонального призначення окремих територій області (які мають вплив на інтереси декількох територіальних громад) з урахуванням існуючої забудови та наявної містобудівної документації;
9) обґрунтовані пропозиції щодо перенесення об’єктів виробничої сфери (які мають вплив на інтереси декількох територіальних громад);
10) загальні підходи та пропозиції щодо комплексного відновлення, розвитку території області та заходи для їх реалізації;
11) попередній фінансово-економічний розрахунок заходів для забезпечення комплексного відновлення області;
12) пропозиції щодо джерел фінансування заходів для забезпечення комплексного відновлення області.
Положення затвердженої програми комплексного відновлення області є складовими вихідних даних для розроблення програм комплексного відновлення населених пунктів (територій).
В свою чергу Програма комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) є більш деталізованою і включає:
1) загальний опис населеного пункту (території), для якого (якої) вона розробляється, у тому числі:
б) загальна економічна оцінка;
в) загальна екологічна оцінка;
г) кількість постійного населення;
ґ) кількість тимчасово переміщеного населення;
2) інформацію про наявність містобудівної документації на території територіальної громади (її частини), аналіз щодо її актуальності та ступінь її реалізації;
3) аналіз негативних впливів (у тому числі бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій), що призвели до необхідності розроблення програми;
4) аналіз негативних впливів, що призвели до необхідності розроблення програми, на традиційний характер середовища, історичні ареали населених місць, об’єкти культурної спадщини;
5) аналіз ресурсів території для відновлення життєдіяльності території територіальної громади (її частини);
6) інформацію щодо необхідності підготовки території (у тому числі здійснення розмінування, демонтажу зруйнованих будівель та споруд, рекультивації земель);
7) інформацію про шкоду, заподіяну бойовими діями, терористичними актами, диверсіями, надзвичайними ситуаціями:
а) об’єктам житлової нерухомості та об’єктам громадського призначення;
б) об’єктам виробничого комплексу (промисловості, сільського господарства тощо);
г) об’єктам культурної спадщини;
ґ) об’єктам житлово-комунального господарства;
д) об’єктам інженерно-транспортної, енергетичної інфраструктури, інфраструктури електронних комунікаційних мереж, інженерної інфраструктури меліоративних систем;
е) захисним спорудам цивільного захисту;
є) іншим об’єктам, що мають вплив на життєдіяльність відповідної території територіальної громади (її частини) (за наявності);
8) інформацію щодо технічної можливості, економічної доцільності відновлення пошкоджених об’єктів шляхом виконання робіт з реконструкції, реставрації, капітального чи поточного ремонту;
9) інформацію щодо технічної можливості, економічної доцільності відновлення об’єктів шляхом нового будівництва або пропозиції щодо будівництва нових об’єктів замість тих, що зазнали пошкоджень або зруйновані, з визначенням застосування проектів повторного використання та розроблення індивідуальних проектних рішень;
10) інформацію щодо необхідних заходів інженерної підготовки та інженерного захисту території;
11) обґрунтовані пропозиції щодо доцільності зміни функціонального призначення територій територіальної громади (її частини) з урахуванням існуючої забудови та наявної містобудівної документації;
12) пропозиції щодо внесення змін або розроблення містобудівної документації на місцевому рівні;
13) обґрунтовані пропозиції щодо перенесення об’єктів виробничої сфери;
14) план заходів для забезпечення комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) з визначенням пріоритетності;
15) попередній фінансово-економічний розрахунок для забезпечення заходів комплексного відновлення території територіальної громади (її частини);
16) пропозиції щодо джерел фінансування заходів для забезпечення комплексного відновлення території.
Для забезпечення представлення заінтересованих осіб та громадськості під час розроблення програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) відповідною облдержадміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради утворюється тимчасовий консультативно-дорадчий орган – робоча група з числа представників сільських, селищних, міських рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, органів державної влади, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, інших заінтересованих сторін, до складу якого входять не менш як п’ять осіб і не більш як 21 особа (з непарною кількістю членів). Порядок утворення та діяльності робочої групи, а також строк подання пропозицій громадськості до проекту програми комплексного відновлення території визначається у рішенні про розроблення програми комплексного відновлення території.
З метою забезпечення публічності та прозорості розроблення програми комплексного відновлення відповідальні за її розроблення органи забезпечують:
1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення програми комплексного відновлення на своєму офіційному веб-сайті та на порталі електронної системи;
2) оприлюднення проекту програми комплексного відновлення на своєму офіційному веб-сайті та на порталі електронної системи із зазначенням строку подання пропозицій громадськості до проекту. Такий строк не може становити менше 15 календарних днів з дня оприлюднення відповідного проекту;
3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проекту програми комплексного відновлення (розгляд пропозицій громадськості здійснюється на засіданні робочої групи);
4) узгодження спірних питань з громадськістю (здійснюється шляхом розгляду на засіданні робочої групи);
5) оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті та на порталі електронної системи результатів розгляду пропозицій громадськості до проекту програми комплексного відновлення протягом семи календарних днів з дня їх розгляду.
У разі наявності у проекті програми комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) інформації, яка відповідно до закону належить до інформації з обмеженим доступом, така інформація подається у вигляді окремого файла.
Програми комплексного відновлення обов’язково проходять громадське обговорення.
Матеріали проекту програми комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини), що містять інформацію, яка відповідно до закону належить до інформації з обмеженим доступом, не підлягають громадському обговоренню.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення звіту про громадське обговорення програми комплексного відновлення Голова обласної державної адміністрації або Виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської ради вносить таку програму на розгляд відповідної обласної або сільської, селищної, міської ради.
Програми комплексного відновлення затверджується відповідною обласною, сільською, селищною, міською радою протягом 30 календарних днів з дня її внесення на розгляд. При цьому Програма комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) до її затвердження додатково погоджується уповноваженим органом містобудування та архітектури обласної державної адміністрації протягом 10 календарних днів з дня її надходження.
Положення затвердженої програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) в свою чергу є складовими вихідних даних для розроблення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні – Генеральних планів населених пунктів.
Підсумовуючи можна зазначити, що Програми комплексного відновлення – це стратегічні документи, у яких громади викладають свої плани відбудови на середньострокову перспективу. Вони створюються з урахуванням усіх факторів, викликів та потреб, які можуть грати важливу роль для їхнього розвитку у майбутньому. Всі програми напрацьовуються на період до 2027 року. На разі вже 126 громад прийняли рішення про розроблення Програм комплексного відновлення на своїй території.iii
iii https://www.kmu.gov.ua/news/vidnovlennia-na-mistsevomu-rivni-iaki-realni-kroky-hromady-mozhut-zrobyty-dlia-stvorennia-prohram-kompleksnoho-vidnovlennia
Ця публікація створена МБО “Екологія – Право – Людина” за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку. Зміст публікації не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.