Кабінет Міністрів України на своєму засіданні 6 жовтня 2021 року схвалив проєкт закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля, шляхом комплексного перегляду Розділу 8 Особливої частини ККУ. Особливу увагу надано розширенню і посиленню відповідальності за незаконні рубки лісу. МБО «Екологія-Право-Людина» в цілому підтримує наміри розробників законопроєкту, але також звертає увагу на його окремі недоліки.
Найперше, на нашу думку, варто відкоригувати назву статі 246, яка за законопроєктом звучить «незаконна рубка деревини». Вбачається доцільним запропонувати таку назву – «незаконна рубка», «чи незаконна рубка лісу», «незаконна заготівля деревини», адже деревина – це матеріал, а не рослина, яку можна зрубати.
Важливо відмітити, що у статті 246 уточнено зміст такої кваліфікуючої ознаки як тяжкі наслідки, які включатимуть: знищення певних видів дерев у тій чи іншій місцевості, погіршення породного складу, якості, захисних, водоохоронних та інших екологічних властивостей лісу, виникнення труднощів у відтворенні заліснення у певній місцевості, зниження якості атмосферного повітря, зміна ландшафту місцевості або русла річки (яке може спричинити, наприклад, активне трелювання деревини по такому руслу) та виникнення ерозії ґрунту. Згідно із законопроєктом незаконна рубка, яка заподіяла тяжкі наслідки, тягне за собою покарання у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до семи років.
До статті 246 пропонується додати визначення незаконної рубки деревини. Однак в пропонованому вигляді, на жаль, воно буде стосуватись лише рубок, проведених без спеціального дозволу на використання лісових ресурсів (лісорубного квитка). На думку ЕПЛ, це визначення необхідно змінити та чітко та затвердити таку редакцію статті 246 Кримінально кодексу України, яка визначить незаконними і рубки, проведені з порушенням вимог чинного законодавства.
Водночас, пропонується доповнити кодекс новою статтею 246-1, яка передбачатиме відповідальність за порушення правил заготівлі деревини у межах лісового фонду. Причому, розмір відповідальності буде співставний із самовільними рубками, а штрафи будуть навіть дещо вищими.
Нова стаття 246-2 пропонує передбачити суттєві рівні відповідальності за незаконне (тобто, із порушенням вимог чинного законодавства) перевезення, зберігання або збут деревини. Фактично, таким чином пропонується розділити відповідальність за порушення правил заготівлі деревини та порушення при її транспортуванні і продажу.
Таким чином, погоджені Кабміном пропозиції змін до статті 246 ККУ є цілком доцільними і актуальними, але, водночас, потребують низки доопрацювань під час розгляду відповідного законопроєкту.