Неодноразово в Україні та за кордоном піднімалася та піднімається проблема небезпечних відходів гексахлорбензолу, що у Калуші, видалення яких у 2011-2013 проводилось ТзОВ «С.І. Груп Консорт Лтд.» (Ізраїль).
Зокрема, саме це підприємство стало переможцем тендерів на закупівлю державних послуг по видаленню відходів гексахлорбензолу, проведених у 2011-2012 роках Мінприроди України та Департаментом будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації (Департамент Івано-Франківської ОДА) у 2013 році, стало ТзОВ «С.І. Груп Консорт Лтд.». При цьому останні державні закупівлі здійснювались за процедурою закупівлі у одного учасника, що було обґрунтовано неможливістю дотримання строків для проведення процедури конкурсних торгів а також тим , що із «С.І. Груп Консорт Лтд.» раніше уже укладали договір з Мінприроди на вивезення пестицидів, а отже останнє має досвід у цій сфері. Натомість органами державної влади було упущено важливий факт при виборі підрядника на видалення відходів гексахлорбензолу – наявність ліцензії на проведення таких робіт.
На видалення гексахлорбензолу було виділено 874,019 млн. грн. з держбюджету. Окрім того, Департамент Івано-Франківської ОДА заборгував ТзОВ «С.І. Груп Консорт Лтд.» 294 300 049 грн. 47 коп.
Проте, гексахлорбензол із полігону небезпечних відходів вивезено повністю так і не було: за проведеними дослідженнями відібраних із полігону проб, концентрація гексахлорбензолу становить 15540,0 мг/кг (гранично допустима концентрація 0,03 мг/кг), тобто перевищення відносно норми складає 518 тис. разів1.
Натомість, ТзОВ «С.І. Груп Консорт Лтд.», яке не має ліцензії на поводження із небезпечними відходами, та після діяльності якого концентрація гексахлорбензолу у ґрунтах залишилась захмарною, подало позов в Окружний суд США Південного Округу міста Нью-Йорк проти України з вимогою виконати на території США рішення Господарського суду Івано-Франківської області про стягнення заборгованості за надання послуг зі збирання небезпечних відходів2. У даній справі суд ухвалив рішення на користь України та відхилив усі заявлені вимоги позивача, обґрунтовуючи рішення тим, що держава Україна володіє суверенним імунітетом у даному провадженні.
Звичайно, таке рішення Нью-Йоркського суду є позитивним для України. Проте воно не вирішує проблему: попри проведені роботи та виділення величезних сум з держбюджету, відходи ГХБ все ще залишаються на полігоні та продовжують провокувати виникнення небезпечних для життя захворювань у мешканців Калуша та сусідніх із полігоном сіл, забруднювати довкілля.
Державна екологічна інспекція України, Мінприроди, Президент України, як гарант Конституції, а отже і права на безпечне для життя і здоров’я довкілля, повинні вжити усі можливі, проте раціональні та екологічно обґрунтовані заходи для негайного усунення забруднення земель небезпечними відходами. Правоохоронні органи повинні проконтролювати відкриті за фактом вивезення гексахлорбензолу кримінальні провадження. А Мінприроди та інші органи повинні звернути особливу увагу на те, кому ліцензії вони видають та з ким укладають договори на виконання держзамовлень.
З детальнішою інформацією про дослідження ЕПЛ питання видалення відходів ГХБ можна ознайомитись за посиланнями:
1 http://epl.org.ua/news/1396-u-kalushi-pislia-ochyshchennia-polihonu-vidkhodiv-otruta-vyshcha-za-normu-u-0-5-mln-raziv-ekolohy