Як відомо, Верховна Рада впродовж двох років намагається запровадити в Україні «зелений» тариф. Мова йде про зміни до законодавства щодо віднесення побутових відходів до альтернативних джерел енергії та встановлення для суб’єктів господарювання, які виробляють електроенергію внаслідок спалювання побутових відходів дотації від держави. Зокрема, на порядку денному в парламенті є проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії1.
Саме цій темі, аналізу екологічної та економічної доцільності реалізації відповідних законодавчих ініціатив, був присвячений круглий стіл «Шлях України до європейського управління відходами. Чи потрібен Україні «зелений тариф» на спалювання відходів?»2, що відбувся 4 грудня 2017 р. в Українському кризовому медіа-центрі. Організаторами дискусії виступили Реанімаційний пакет Реформ та Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина».
На круглий стіл запросили Мінприроди України3. Однак представники цього відомства проігнорували захід. Доволі дивна ситуація, адже Мінприроди за логікою має відіграти головну роль, скеровувати депутатів на ухвалення екологічно дружніх законів. У цьому випадку Мінприроди, на жаль, самоусунулося. Також на круглий стіл були запрошені народні депутати- ініціатори законопроекту. Однак, у роботі круглого столу взяв участь лише один представник депкорпусу – головний ініціатор проекту закону Олександр Домбровський.
Він зокрема наголосив, що Україна є екологічно брудною державою й потрібно ухвалювати правильні рішення для розв’язання проблеми відходів. Олександр Домбровський зазначив, що нам потрібно спалювати відходи, використовуючи досвід віденського заводу «Шпіттелау», активно впроваджувати досвід Китаю, який розвиває альтернативну й відновлювальну енергетику. Але загальновідомою є ситуація із забрудненням атмосферного повітря у Китаї: суцільні димові завіси, видимість 50-100 м тощо. Усе це є наслідком утворення викидів від спалювання вугілля, відходів, викидів автотранспорту! Стосовно законодавчої ініціативи народний депутат зазначив, що питання не в «зеленому» тарифі, а у технології.
Варто наголосити, що в Україні масово впродовж останнього часу пропонуються підприємствами, які не мали і не мають жодного досвіду з поводження з відходами, кустарні установки для спалювання відходів. Більше того, і чомусь (!) їх підтримують державні службовці.
Ось декілька актуальних посилань, як цю тему висвітлювали ЗМІ: https://zaxid.net/silskiy_vinahidnik_pokazav_golovi_loda_prototip_smittyespalyuvalnogo_zavodu_n1430512
http://dyvys.info/2017/11/09/synyutka–taky–hoche–spalyuvaty–smittya–na–zhovkivskomu–vetsanzavodi/
Наведемо ще приклади «вирішення» проблеми відходів в Україні методом спалювання. Зокрема, у Тячеві Закарпатської області Інвестиційно-екологічна компанія планує побудувати сміттєспалювальний завод https://goloskarpat.info/society/5a0329bce738c/?utm_content=03134. Основним видом діяльності цієї компанії є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна http://dyvys.info/2017/05/19/hto–yak–koly–i–za–skilky–planuye–zbuduvaty–na–lvivshhyni–smittyepererobnyj–zavod/. Раніше компанія планувала збудувати аналогічний завод у Львівській області, при цьому заявляючи, що власними коштами для інвестицій не володіє й очікує на прийняття ВРУ «зеленого» тарифу. Досвіду з будівництва сміттєспалювальних заводів підприємство також, як виявилося, не має. На Закарпатті представники цієї компанії заявляли, що на підприємстві діятиме п’ятиступенева очистка димових газів. Водночас, у Львові передбачалася одноступенева очистка. Також методом піролізу компанія «Еко Баік» планує спалювати відходи у Черкасах http://nashigroshi.org/2017/11/30/smittjevyj-biznes-v-cherkasah-viddaly-avtorytetnomu-dzyudojistu-z-kozyrnoji-karty-i-partneram-hubernatora/.
У різних регіонах пропонуються піролізні установки для спалювання твердих побутових відходів. Однак, у європейській практиці піроліз використовують для відходів нафтопродуктів чи, до прикладу, медичних відходів. На нашу думку, цим законопроектом Український парламент відкриє «зелений» коридор для недоброчесного бізнесу, який не думає про безпечне для здоров’я довкілля, а лише прагне всілякими способами збагатитися. Звичайно, якби на ринок України прийшла європейська компанія з власним капіталом не 2 млн грн, а, скажімо, сотнею млн євро, з досвідом спорудження аналогічних спалювальних заводів, з рішеннями для очищення димових газів, онлайн системою моніторингу за викидами, то громадськість б підтримала такі рішення.
Здавалось б, на перший погляд, для України вкрай важливо вирішити проблеми поводження з відходами. Проте рішення й зміни повинні слугувати на користь довкіллю та здоров’ю громадян, бути послідовними та зрозумілими, а не стимулювати кустарні і саморобні установки для спалювання відходів, які масово впродовж року пропонуються у різних регіонах України. Рішення повинні враховувати європейські підходи до поводження з відходами та забезпечити контроль з боку держави за такою діяльністю. Адже Україна обрала європейський курс, а Європа надає перевагу циркулярній економіці.
Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ) у квітні 2017 надіслала зауваження та пропозиції щодо законопроекту на запровадження «зеленого» тарифу на виробництво електроенергії від спалювання побутових відходів до профільних комітетів та парламентських фракцій ВРУ4. Парламент врахував наші зауваження та надав нам відповідь. Врешті Верховна Рада не підтримала ідею «зеленого» тарифу5.
Під час круглого столу керівник сектору довкілля Представництва Європейського Союзу в Україні Жан Франсуа Море зазначив, що зараз, коли прийнята Національна стратегія поводження з відходами, потрібно думати про її реалізацію в Україні, здійснювати системні зміни. Крім цього, важливо проаналізувати «за» і «проти» усіх опцій. Підхід ЄС до поводження з відходами базується на піраміді відходів, де спалювання є останнім бажаним варіантом перед захороненням. Застосування «зеленого» тарифу на спалювання відходів може сприяти його стимулюванню у порівнянні з іншими пріоритетами, які стоять вище у піраміді поводження з відходами (запобігання утворенню, повторне використання, переробка), і які повинні мати першочерговий пріоритет. Таким чином, представник ЄС виступає проти принципу «зеленого» тарифу для спалювання відходів.
Також варто відзначити, що буквально кілька тижнів тому, у листопаді цього року Європейське екологічне бюро, яке об’єднує 140 експертів з 30 країн Європи та «Нуль відходів Європа» звернулися до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія, Міністра екології та природних ресурсів України Остапа Семерака з заявою про те, що запровадження «зеленого тарифу» на виробництво електроенергії внаслідок спалювання відходів є необґрунтованим, не сприятиме виконанню Україною зобов’язання згідно додатку XXX до Угоди про асоціацію з ЄС та становитиме загрозу для довкілля і здоров’я6.
Європейська комісія підтримує повторне використання, переробку побутових відходів, використання установок та отримання енергії від анаеробного зброджування біорозкладних відходів7.
Національна стратегія управління відходами, яку нещодавно затвердив уряд – це, безперечно, позитивний фактор для подальших змін у цій сфері. Не забуваймо, що досі не розроблені та не затверджені Національний, регіональні плани управління відходами, не прийнято базовий рамковий закон про відходи, області не обрали моделі управління відходами, а загалом – у державі відсутній контроль за викидами токсичних речовин, зокрема, діоксинів фуранів, бензапіренів. Тому «зелений» коридор підприємствам без досвіду, власного капіталу, систем очищення димових газів не можна надавати.
Враховуючи наведені факти, позиції та обґрунтування, враховуючи обраний 2014-го року Україною проєвропейський шлях, закликаємо народних обранців заради здоров’я нашої нації не приймати «брудного» для довкілля закону. А тим народним депутатам, які дуже вболівають за «брудну» країну, ми радимо стимулювати безвідходні технології, вкладати кошти у технології з сортування, повторного використання, переробки, анаеробного зброджування побутових відходів та когенерації енергії.
1 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62379
2 https://www.youtube.com/watch?v=SOeMZXpYylg
3 Запрошення на круглий стіл для Мінприроди
4 Лист ЕПЛ до ВРУ
5 Відповідь ВРУ ЕПЛ
6 Звернення ЄЕБ та «Нуль відходів Європа»