У лютому 2018 року було розпочато процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД1) спорудження енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електростанції2. Станом на сьогодні ОВД спорудження енергоблоків на ХАЕС перебуває на стадії транскордонних консультацій, після чого буде розроблятись висновок з ОВД3. Лише після видачі висновку з ОВД і з врахуванням його положень може відбуватись розробка та прийняття рішення про спорудження енергоблоків на ХАЕС. Таким рішенням про спорудження є закон ВРУ4.
Джерело: http://www.xaec.org.ua/store/pages/ukr/khnppprospect/latest
Однак, попри те, що висновок з ОВД добудови енергоблоків № 3 і 4 на ХАЕС ще не видано, Президент України 22 вересня 2020 року видав Указ, яким зобов’язує уряд внести у двомісячний строк на розгляд Верховної Ради України законопроект про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 та № 4 Хмельницької атомної електростанції5. Тобто Президент доручив розробити проект остаточного рішення про будівництво енергоблоків на ХАЕС в обхід вимог законодавства про ОВД та Конвенції Еспо. Так, згідно ч. 2 ст. 11 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», органи державної влади та органи місцевого самоврядування, приймаючи рішення про провадження планованої діяльності, зобов’язані врахувати висновок з оцінки впливу на довкілля.
Цим Указом Президент чітко декларує, що будівництво енергоблоків № 3 і 4 на Хмельницькій АЕС відбудеться незалежно від результатів процедури ОВД, та незалежно від того, чи буде висновок з ОВД про допустимість чи про недопустимість такого будівництва. Такі дії Гаранта свідчать про те, що довкілля не розглядається як цінність, а до ОВД і думки громадськості у черговий раз ставляться як до формальності.
Нагадаємо, що проект будівництва енергоблоків № 3 і 4 ХАЕС містить чимало неточностей. Так, у звіті з ОВД будівництва енергоблоків № 3, 4 на ХАЕС відсутня значна частина необхідної інформації, що не дозволить провести повну оцінку впливу планованої діяльності на довкілля та людей6. Також, у звіті, що був оприлюднений у січні 2019 року вказано, що на енергоблоках № 3 і 4 ХАЕС заплановано розміщення реакторної установки ВВЕР-1000 Ŝkoda JS a.s., що належить на праві власності російському холдингу «Объединённые машиностроительные заводы», який підконтрольний російському ГазпромБанку, щодо яких застосовані санкції. Водночас, у вересні 2019 року Міненерговугілля повідомило, що конкретного постачальника обладнання для енергоблоків № 3, 4 Хмельницької АЕС ще не обрано7.
Уряд Австрії минулого року офіційно висловив ряд суттєвих зауважень щодо проекту будівництва,8 що впливають на безпеку експлуатації ХАЕС в майбутньому, а також експерт з ядерної енергетики Ольга Кошарна заявила, що востаннє предметне обстеження недобудованого ХАЕС-3 було в 2006 році, через пожежу і підтоплення його міцність не встановлена. Немає впевненості, що в побудоване спорудження можна помістити новий реактор. А головне – не визначені джерела коштів і тип реактора.9
Крім того відкритим залишається питання фінансування такого масштабного будівництва, тому в “Енергоатомі” запропонували збільшити вартість атомної електроенергії на 20 коп або майже 40% для добудови Хмельницької АЕС.10 Отож за спорудження невідомої та застарілої конструкції мають заплатити українські споживачі.
Ми закликаємо КМУ, ВРУ та Президента України не нехтувати вимогами природоохоронного законодавства та міжнародних конвенцій, та не спішити із прийняттям рішення про добудову енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької АЕС. Адже прийняття поспішного рішення про добудову нових атомних блоків до завершення транскордонних консультацій із зачепленими країнами може призвести до чергового міжнародного скандалу та значно погіршити міжнародний імідж України.
За додатковою інформацією звертайтеся за контактами:
Ольга Мелень-Забрамна, керівник юридичного відділу ЕПЛ
Наталія Куць, юрисконсульт, аналітик ЕПЛ
+380 32 225 76 82, office@epl.org.ua
1 Детальніше про мету та етапи ОВД – див. http://epl.org.ua/human-posts/otsinka-vplyvu-na-dovkillya-mozhlyvosti-dlya-gromadskosti-posibnyk/