Найбільш загрозливий для довкілля України проект, реалізувати який пропонує вище керівництво Білорусі вийшов на етап переговорів між президентами.
Нова влада заговорила про проект Е40 майже відразу після формування міністерств. Про це стало відомо завдяки розслідуіванню Радіо Свобода у Білорусі (https://www.svaboda.org/a/30149996.html) . Проте тепер міністр інфраструктури України Владислав Криклій Криклій повідомив, що Е40 є головним завданням подальшої співпраці між Україною та Республікою Білорусь». Про це він на брифінгу в Житомирі за підсумками зустрічі з міністром транспорту та комунікацій Білорусі Олексієм Авраменком (https://www.epravda.com.ua/news/2019/10/3/652253/). Джерела ЕПЛ повідомляють, що проект будівництва водного шляху Е-40 – одне з головних питань зустрічі президентів Зеленського і Лукашенка.
Якщо простежити висловлювання ключових посадовців держави за останні тижні то можна уявити що нова влада України визначила проект по відновленню водного шляху від Балтійського до Чорного моря через річки Віслу, Західний Буг, Прип’ять і Дніпро як один з пріоритетних інфраструктурних проектів.
«Сподіваюся, що найближчим часом ми дамо конкретне деталізоване бачення, тому що є така мрія, щоб річка заробила, і можна було з’єднати Балтійське і Чорне моря. Тоді відкриються зовсім інші перспективи » – сказав заступник парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко, представник фракції партії «Слуга народу». За його словами, на нещодавній зустрічі в Варшаві президент України Володимир Зеленський обговорював це проект зі своїм польським колегою Анджеєм Дудам.
Підготовчі роботи в Україні досі стримує відсутність нового закону про внутрішній водний транспорт. Після призначення нового уряду президент доручив парламенту і уряду до 1 листопада схвалити цей закон.
Нагадаємо, що відразу після оголошення планів про відновлення водного шляху Е40 близько 20 недержавних екологічних організацій Білорусі, Польщі та України розгорнули кампанію #STOP_E40. Пізніше білоруські бізнес-асоціації (Союз підприємців і наймачів імені професора М. C. Кунявского, Республіканський союз промисловців і підприємців, Білоруський науково-промислова асоціація) неодноразово закликали уряд відмовитися від реалізації цього проекту. Розроблені експертами оцінки та дослідження свідчать про надзвичайну збитковість такого проекту та безсумнівну неприпустимість його з точки зору екологічного заканодавства.
Водний шлях з польського Гданська через всю р. Припять у Білорусі та весь Дніпро в України аж до Херсону – це проект колосального перетворення дикої природи. Спрямлення Прип’яті призведе до осушення та фактичного знищення Полісся як природного регіону. Порушення ґрунтів та донних відкладів в Зоні відчуження ЧАЕС призведе до вивільнення у товщу води радіонуклідів, похованих ще з часів аварії 1986 року. Крім того, вся протяжність шляху в Україні та 2/3 його протяжності в Білорусі становлять території Смарагдової мережі, затверджені на рівні Ради Європи. Реалізувати цей проект без рищику зараження води у водогоні 2/3 українських сімей та не порушивши законодавство – неможливо.
Цікаво відмітити, що цей проект – фактично, перший, про який заговорило “оновлене” керівництво держави. При цьому, його розробкою таємно займалось попереднє керівництво Міністерства інфраструктури України, яке підписало із білоруською стороною дорожню карту про втаємничення зазначеного проекту.
Актуальна інформація про кампанію протистояння проекту водного шляху Е-40 розміщена на сайтах http://stope40.org ; https://www.youtube.com/watch?v=75KGIq7SToU
Попередні повідомлення на тему Е-40:
1. Мінприроди України: водний шлях Е-40 становитиме екологічну небезпеку
http://epl.org.ua/announces/minpryrody-ukrayiny-vodnyj-shlyah-e-40-stanovytyme-ekologichnu-nebezpeku/
2.Водний шлях через зону відчуження покращить водопостачання 2/3 населення України?
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-cherez-zonu-vidchuzhennya-pokrashhyt-vodopostachannya-2-3-naselennya-ukrayiny/
3. Водний шлях Е-40 загрожує виконанню угоди про асоціацію з ЄС
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e40-zagrozhuye-vykonannyu-ugody-pro-asotsiatsiyu-z-yes/
4. Судноплавний шлях Дніпром лобіює президентська партія та «НІБУЛОН»
http://epl.org.ua/announces/7705/
5. Водний шлях Е-40: загроза радіаційного забруднення Дніпра
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e-40-zagroza-radiatsijnogo-zabrudnennya-dnipra/
6. Непрозоре підписання дорожньої карти Е-40: екологічні ризики
http://epl.org.ua/announces/neprozore-pidpysannya-dorozhnoyi-karty-e-40-ekologichni-ryzyky/
7. Нардепи нишком узаконюють водний шлях Е-40
http://epl.org.ua/announces/nardepy-nyshkom-uzakonyuyut-vodnyj-shlyah-e40/
8. Проект водного шляху Е-40: позиції міністерств розходяться
http://epl.org.ua/announces/zvernennya/
9. ПОТАЙ ВІД УКРАЇНЦІВ РОЗПОЧАЛИ ПІДГОТОВКУ ДО РИТТЯ КАНАЛУ В ЗОНІ ВІДЧУЖЕННЯ
http://epl.org.ua/announces/yevropejska-komisiya-ne-pidtrymuye-budivnytstvo-vodnogo-shlyahu-e-40-yak-shkidlyvogo-dlya-dovkillya/
10. ЄВРОПЕЙСЬКА КОМІСІЯ НЕ ПІДТРИМУЄ БУДІВНИЦТВО ВОДНОГО ШЛЯХУ Е-40 ЯК ШКІДЛИВОГО ДЛЯ ДОВКІЛЛЯ
http://epl.org.ua/announces/proekt-vodnogo-shlyahu-e-40-pozytsiyi-ministerstv-rozhodyatsya/
11. ТРАНСПОРТНИКИ УКРАЇНИ І БІЛОРУСІ ДОМОВИЛИСЬ ВТАЄМНИЧИТИ ІНФОРМАЦІЮ ПРО Е-40
http://epl.org.ua/announces/transportnyky-ukrayiny-i-bilorusi-domovylys-vtayemnychyty-informatsiyu-pro-e-40/
12. Бізнес-спілки Білорусі і України виступили на захист екологічних прав
http://epl.org.ua/announces/biznes-spilky-bilorusi-i-ukrayiny-vystupyly-na-zahyst-ekologichni-prav/
13. Мінінфраструктури пропонує опромінювати туристів радіацією
http://epl.org.ua/announces/mininfrastruktury-proponuye-oprominyuvaty-turystiv-radiatsiyeyu/
14. Мініфраструктури приховує незручну інформацію про Е40
http://epl.org.ua/announces/minifrastruktury-pryhovuye-nezruchnu-informatsiyu-pro-e40/
14.ЄБРР розмірковує, чи фінансувати Е-40. Ми – допомагаємо прийняти правильне рішення.
http://epl.org.ua/announces/yebrr-rozmirkovuye-chy-finansuvaty-e-40-my-dopomagayemo-pryjnyaty-pravylne-rishennya/