Вже тривалий час жителі міста Богуслав потерпають від виробничої діяльності фірм, що займаються виробництвом спецодягу та спецтканин, зокрема для оборонної галузі. Шкідливе виробництво розташоване буквально за парканом у багатьох жителів міста, і це спричиняє їм нестерпні умови проживання через круглодобовий шум, сморід та стійкий запах хімікатів. Жителі скаржаться на погіршення самопочуття та неможливість перебування у своїх домівках. На додаток до цього, як виявилося, вода з крану, яку постачає місцевий водоканал, виявилася непридатною до пиття.
Після декількох пікетів підприємств та невиконаних обіцянок керівництва фірм, жителі звернулися до ЕПЛ до правову допомогу.
Оскільки ці шкідливі виробництва розміщені в межах міста, ЕПЛ нагадало Богуславській міській раді про їхню компетенцію у вирішенні даного конфлікту та про ті важелі, що міська рада може використати для захисту екологічних прав жителів. Адже власних самоврядних повноважень міської ради на сьогодні більше, ніж в контролюючих органів, таких як Держпродспоживслужба та Державна екологічна інспекція. Цікаво, що жителі вже більше 2 місяців чекають на позапланові перевірки від вказаних контролюючих органів, проте через законодавчу норму щодо погодження позапланових перевірок центральним органом, інспектори не мають права на позапланову перевірку. Чому ключові міністерства такі погодження не дають і коли дадуть – залишається лише здогадуватися.
Після пікетів жителів міська рада створила комісію для проведення комплексного обстеження території підприємств. Таке обстеження виявило багато порушень, але далі цього справа не порухалася.
Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міські ради та їхні виконавчі органи наділені широкими повноваженнями в сфері контролю за дотриманням земельного, природоохоронного та містобудівного законодавства, регулювання забруднення довкілля.
Так, згідно ст.26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (п.38), міська рада має право надавати відповідно до законодавства згоду на розміщення на території села, селища, міста нових об’єктів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію. Якщо підприємство за таким дозволом не зверталося, до міська рада може прийняти рішення про заборону розміщення таких об’єктів за наявності відповідних обгрунтувань щодо їхнього екологічного впливу.
Також міська рада здійснює розгляд і узгодження планів підприємств, установ та організацій, що не належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, здійснення яких може викликати негативні соціальні, демографічні, екологічні та інші наслідки, підготовка до них висновків і внесення пропозицій до відповідних органів. Ст.19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підприємства, установи та організації погоджують з органами місцевого самоврядування поточні та перспективні плани роботи з питань охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів. Тому міська рада може виступити ініціатором розробки такого плану охорони навколишнього природного середовища для підприємств «Темп-3000» та «Торгового дому Богуслав текстиль», адже є чимало природоохоронних заходів, які підприємство мусить впровадити – від очищення викидів, встановлення фільтрів та до встановлення локальних очисних споруд.
До відання виконавчих органів міських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища (Стаття 33) належать підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення (Підпункт 2 пункту “б” частини першої статті 33)
В сфері атмосферного повітря міські ради мають також повноваження щодо обмеження забруднень атмосферного повітря.
Згідно з Законом «Про охорону атмосферного повітря» (ч.4 ст.11), за поданням обласних державних адміністрацій, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування, у разі перевищення нормативів екологічної безпеки, на відповідній території затверджують відповідно до закону програми оздоровлення атмосферного повітря, здійснюють заходи щодо зменшення забруднення атмосферного повітря.
Крім того земля, на якій розміщені будівлі підприємств-забруднювачів належить громаді міста Богуслав, що надає міській раді також серйозний важіль впливу на них.
Наскільки нам відомо, чинного договору оренди на 2019 рік між “ТЕМП-3000” та Богуславською міською радою не існує. Договірні відносини існували між ними до 2019 року і за 2018 рік, до прикладу, ТЕМП-3000 сплатив до бюджету міста Богуслав близько 45 тис грн.
Виникає питання – чи потрібен місту такий інвестор, який труїть здоров’я жителів міста за річну орендну плату в розмірі 45 тис грн?
Ситуація в місті Богуслав та бездіяльність місцевих органів влади дуже нагадує більшість екологічних справ, по яким виносив рішення Європейський суд з прав людини. У цих справа (аналіз таких справ можна знайти на сайті ЕПЛ http://epl.org.ua/human-posts/zastosuvannia-yevropeiskoi-konventsii-z-prav-liudyny-dlia-zakhystu-ekolo-hichnykh-prav-ta-dovkillia-posibnyk/ ) суд ставав на сторону скаржників, які мали незаперечні докази серйозності впливу на їхнє житло та здоров’я, та бездіяльності місцевих органів влади в гарантуванні поваги до їхнього житла, приватного та сімейного життя.
Отож неостаннє слово в цьому спорі – за органом місцевого самоврядування, який повинен стати на бік громади та захистити її екологічні права, навіть якщо для цього міській раді треба буде звертатися до суду й відстоювати там свої рішення на користь громади.