Часто ми чуємо про шкоду, заподіяну людям наслідками природних стихій за рахунок державного бюджету. Проте, чи у всіх випадках, компенсація шкоди повинна лягати на бюджет країни? Якими нормативними актами держава повинна не допустити настання таких наслідків? Хто несе відповідальність за порушення законів природи та приодоохоронного законодавства, що спричинило негативні наслідки природної стихії? Кому вигідно не попереджати паводки, а постійно ліквідовувати їхні наслідки?
Ще у 2015 році була затверджена Концепції управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру1, яка передбачала зокрема імплементацію положень Директиви 2007/60/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 23 жовтня 2007 року про оцінку та управління ризиками затоплення.
Положення Директиви 2007/60/ЄС імплементовані у національне законодавство, проте, не виконані.
У Водному кодексі України у розділі присвяченому шкідливій дії вод і заходам щодо запобігання їй та усунення її наслідків, зазначено, що шкідливою дією вод є:
1) наслідки повені, що призвели до затоплення і підтоплення земель та населених пунктів;
2) руйнування берегів, захисних дамб та інших споруд;
3) заболочення, підтоплення і засолення земель, спричинені підвищенням рівня ґрунтових вод внаслідок ненормованої подачі води під час зрошення, витікання води з водопровідно-каналізаційних систем та перекриття потоків підземних вод при розміщенні великих промислових та інших споруд;
4) осушення земель, зумовлене забором підземних вод в кількості, що перевищує встановлені обсяги відбору води;
5) забруднення (засолення) земель в районах видобування корисних копалин, а також після закінчення експлуатації родовищ та їх консервації;
6) ерозія ґрунтів, утворення ярів, зсувів і селей.
Важливо, що під час проектування водогосподарських та інших об’єктів повинна враховуватися можлива шкідлива дія вод, а під час експлуатації цих об’єктів – вживатися заходи щодо її запобігання, а саме:
1) залуження та створення лісонасаджень на прибережних захисних смугах, схилах, балках та ярах;
2) будівництво протиерозійних гідротехнічних споруд, земляних валів, водоскидів, захисних дамб, водосховищ-регуляторів;
На виконання цих положень діє Закон України “Про регулювання містобудівної документації”, Закон України “Про стратегічну екологічну оцінку”, “Про землеустрій”, “Про держгеокадастр”, які предбачають під час розробки схем розвитку області, району чи навеленого пункту, генеральних планів та детальних планів територій враховувати потенційні ризики та не допукати їхнього настання. До 2018 року діяла постанова КМУ “Про порядок використання земель у зонах їхнього можливого затоплення внаслідок повеней і паводків”, який діяв з 2001 року. Цей порядок був замінений на Порядок розроблення плану управління ризиками затоплення.
Стан імплементації цієї Директиву № 2007/60/ЄС про оцінку та управління ризиками затоплення наведено у таблиці, що наведена нижче.
Заплановано у додатку ХХХ | Виконано |
прийняття національного законодавства та визначення уповноваженого органу (органів); Графік: Ці положення Директиви мають бути впроваджені протягом 2 років з дати набрання чинності цією Угодою. | Плани управління ризиками затоплення розробляються для окремих територій у межах району річкового басейну, які мають високий ризик затоплення. Плани управління ризиками затоплення розробляються та виконуються з метою зменшення потенційного негативного впливу затоплень на життєдіяльність людини, навколишнє природне середовище, культурну спадщину та господарську діяльність. Плани управління ризиками затоплення затверджуються Кабінетом Міністрів України. Порядок розроблення плану управління ризиками затоплення 2затверджується Кабінетом Міністрів України.3 |
проведення попередньої оцінки ризиків затоплення (ст.4 і 5); Графік: Ці положення Директиви мають бути впроваджені протягом 4 років з дати набрання чинності цією Угодою. | Розроблена Методика попередньої оцінки ризиків затоплення4 Закон України “Про стратегічну екологічну оцінку” Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, веде спостереження за розвитком стихійних явищ і забезпечує місцеві ради та органи виконавчої влади необхідною гідрологічною і гідрохімічною інформаціями.5 |
підготовка карт загроз та ризикізатоплення (ст.6); Графік: Ці положення Директиви мають бути впроваджені протягом 6 років з дати набрання чинності цією Угодою. | Розроблена методика розроблення карт загроз і ризиків затоплення 6та попередньої оцінки ризиків затоплення затверджуються центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності. |
запровадження планів управління ризиками затоплення (ст. 7). Графік: Ці положення Директиви мають бути впроваджені протягом 8 років з дати набрання чинності цією Угодою. | Мають бути подані на затвердження до КМУ до 1 серпня 2022 року |
У разі загрози стихійного лиха, пов’язаного із шкідливою дією вод, місцеві ради із залученням підприємств, установ, організацій зобов’язані вжити невідкладних заходів щодо запобігання цьому лихові, а в разі його настання – щодо негайної ліквідації його наслідків відповідно до законодавства України. Місцеві ради зобов’язані інформувати населення про аварію, стихійне лихо, їх масштаби, можливе порушення екологічної безпеки та про вжиті заходи щодо ліквідації їх наслідків.
Держводагенство повинно розробляти спільно з іншими органами виконавчої влади комплексу заходів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, зменшення руйнівних наслідків повеней, забезпечення безаварійного пропуску паводкових вод та льодоходу.
Паводки та затоплення – це дороге задоволення для держави.
Приклади фінансового навантаження, яке лягає на державний бюджет через неналежне планування розвитку територій.
Рік паводку | 1998 рік7 | 2001 рік8 | 2002 рік9 | 2003 рік10 | 2004 рік | 2005 рік | 2006 рік | 2007 рік | 2008 рік | 2009 рік | 2010 рік11 | 2015 рік | 2017 рік12 | 2019 рік | 2020 рік |
Компен-сація | 1000 тис. Грн. | 40 млн. Грн. | |||||||||||||
Збитки | 810 млн. гривень | 300 млн. гривень | 2 млрд. Грн.13 | ? | 500 млн.14 | ?15 | |||||||||
Витрати на попередженя Негативних наслідків16 | 70 млн | 80 млн | 90 млн | 100 млн | 110 млн |
То хто і що мав би зробити?
ДСНС разом з Мінекоенерго, Держводагентством, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади, погоджуючи з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, на території яких існує високий ризик затоплення має розробити плани управління, які має затвердити Кабінет Міністрів України.
Такі плани станом на сьогодні не розроблені – є час для розроблення до 1 серпня 2022 року. ДСНС повинно оприлюднити на своєму веб-сайті:
інформацію про початок процесу розроблення проєкту плану управління та план-графік розроблення проєкту плану управління (за три роки до затвердження);
проєкт плану управління (за рік наперед). Таким чином, станом на сьогодні офіційний сайт ДСНС повинен містити вищенаведену інформацію з 2019 року.
Також станом на сьогодні не розроблені досі карти загроз затоплення та карти ризиків затоплення.
Таким чином, за наслідки паводків відповідає
Кабінет Міністрів України, який не організував належного фінансування та контролю за здійсненням розробки карт ризиків та загроз затоплень, а також планів управління ризиками затоплень,
ДСНС, яка не розробила та не інформувала розробку планів управління ризиками затоплень,
Держводагенство України, яке не контролює стану виконання документів для управління ризиками та не розробляє заходів для їхнього попередження;
місцеві органи влади, які не передбачають на своїх територіях заходів щодо попередження негативних наслідків паводків та не включають цю інформацію під час розробки схем землеустрою;
Держгеокадастр України, який не містить інформації про території із загрозами затоплень на публічній кадастровій карті.
Відтак, закликаємо всіх відповідальних виконати покладені на них обов’язки, які в найближчому майбутньому забезпечать екологічну безпеку територій, що мають ризики затоплень.
Раніше ЕПЛ писала про паводки http://epl.org.ua/environmental-news/pavodky-v-ukrayne-vechnaia-borba/
1 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2015-р#Text
2 Порядку розроблення плану управління ризиками затоплення, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/247-2018-п#Text
3 Стаття 107-1. Плани управління ризиками затоплення Водного кодексу України
4 Методики попередньої оцінки ризиків затоплення, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0153-18#Text
5 Стаття 108 Водного кодексу України
6 Методики розроблення карт загроз і ризиків затоплення https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0350-18#Text
7 Постанова КМУ від 14 вересня 1998 р. N 1430 Київ Про виділення коштів для ліквідації наслідків паводків у Закарпатській області https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1430-98-п#Text
8 Постанова КМУ від 23 травня 2001 р. N 569 Київ Про виділення коштів на продовження робіт з ліквідації наслідків паводка, що стався в березні 2001 р. в Закарпатській області https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/569-2001-п#Text
9 Указ Президента Україн “Про заходи щодо забезпечення ефективного прогнозування повеней і паводків та ліквідації їх наслідків” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/243/2002#Text передбачало проведення до 2004 року картографування територій, що можуть бути затоплені внаслідок повеней і паводків, та територій, на яких можлива активізація небезпечних геологічних процесів;
організацію до 2004 року інженерно-геодезичного моніторингу стихійних і небезпечних природних процесів, зокрема шляхом здійснення дистанційного зондування та постійного наземного спостереження, в першу чергу на територіях, що можуть бути затоплені внаслідок повеней і паводків, та територіях, на яких можлива активізація небезпечних геологічних процесів;
здійснення до 2006 року заходів щодо вдосконалення метеорологічних радіолокаційних спостережень, насамперед на паводконебезпечних територіях, технічного та технологічного переоснащення системи гідрометеорологічних спостережень, збирання та оброблення інформації, необхідної для ефективного прогнозування повеней і паводків.
10 Постанова ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про заходи Кабінету Міністрів України щодо виконання законодавства України про мінімізацію збитків від руйнівної дії паводків і повеней, захист населених пунктів, народногосподарських об’єктів і земель від шкідливої дії вод https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/494-15#Text
11 Указ Президента України Про невідкладні заходи щодо попередження повені і паводків у весняний період 2010 року та ліквідації їх наслідків https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/292/2010#Text
12 https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2366632-pavodok-akij-pobiv-rekordi.html
13 https://dt.ua/UKRAINE/suma-zbitkiv-vid-pavodka-v-zakarpatti-perevischuye-2-mlrd-grn-moskal-191853_.html
14 https://www.radiosvoboda.org/a/news-zakarpattya-pavodok/29997636.html
15 Збитки ще обраховуються.
16 Постанова КМУ від 26 липня 2000 р. N 1173 Про Комплексну програму захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь в Україні у 2001-2005 роках та прогноз до 2010 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1173-2000-п#Text