Щойно під стінами Верховної Ради завершилася акція Чи дадуть депутати шанс українцям дихати чистим повітрям та жити у безпечному довкіллі? Дякуємо всім, хто виявив громадянську свідомість, солідарність і прийшов підтримати наші вимоги. Чекаємо на голосування!
15 липня 2021 р. цілком може стати історичним днем для України, оскільки парламентарями приймаються знакові довкіллєві реформи, яких Україна не бачила протягом своїх 30 років незалежності. Весь цей час дотепер українці жили за пострадянської корумпованої системи екологічного контролю, яка була малодієвою в сучасній Україні і призводила до системного забруднення довкілля.
Як наслідок, країна – серед лідерів у рейтингах смертності, загальмовано виконання довкіллєвої складової Угоди про Асоціацію, пробуксовує приєднання нашої держави до Європейського зеленого курсу.
Що відбувається і навіщо ми тут?
Сьогодні Верховна Рада розглядає одразу кілька законопроєктів, які мають на меті кардинально змінити процеси державного управління у сфері охорони довкілля. Переважна більшість неурядових організацій екологічного спрямування прийшли підтримати ці прогресивні ініціативи і сказати «ні» застарілим практикам, які часто враховували інтереси олігархів, але не інтереси громадян України.
Які законопроєкти?
Законопроєкт №3091 «Про державний екологічний контроль» пропонує комплексно врегулювати увесь спектр правовідносин, що виникають між державою та усіма підконтрольними суб’єктами з питань дотримання природоохоронного законодавства, запровадити сучасні механізми контролю та відповідальності, якими суттєво підвищити рівень дотримання природоохоронного законодавства. Яким чином?
• Проєкт створює законодавчі підстави для вчасного і ефективного виконання органом державного екологічного контролю покладених на нього функції, шляхом наділення його належним обсягом повноважень та усунення правових перепон і колізій, що існують у чинному законодавстві.
• Проект регламентує заходи державного екологічного контролю, що виходять за межі планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання. Йдеться про закладення законодавчих основ проведення патрулювань, рейдів та оперативного реагування на порушення природоохоронного законодавства.
• Новелою проєкту є розширення відповідальності суб’єктів господарювання. На противагу існуючим малоефективним нормам Кодексу України про адміністративні правопорушення, проєкт вводить склади правопорушень для суб’єктів господарювання, а саме санкції (адміністративного-господарські штрафи) за їх порушення, а також порядок їх накладення. Розміри запропонованих штрафів становлять суттєві суми, здатні змінити ставлення підконтрольних суб’єктів до екологічних вимог.
• На подолання корупційних ризиків проєкт передбачає цифровізацію заходів державного екологічного контролю, функціонування відкритої інформаційної системи та достойний рівень оплати праці інспекторів.
Законопроєкт №4167 «Про зменшення промислового забруднення» передбачає створення прозорого, передбачуваного та справедливого механізму модернізації національної промисловості задля захисту довкілля та здоров’я, а також запобігання промисловим аваріям. Яким чином?
• Проєкт, у разі ухвалення, забезпечить впровадження найбільшими промисловими забруднювачами найкращих доступних технологій та методів управління (НДТМ) – технологій, які є оптимальними у співвідношенні їх вартості та екологічної ефективності. Регулювання промислового забруднення на основі затверджених в Європейському союзі НДТМ буде з одного боку економічно і екологічно обґрунтованим, а з другого – повністю передбачуваним для бізнесу, адже базуватиметься на партисипативному (держава-бізнес-громадськість) процесі визначення таких технологій, не залежатиме від примх політиків та матиме «імунітет» до корумпованих чиновників та лобістських впливів олігархів.
• На заміну покомпонентному регулюванню (водні об’єкти, атмосферне повітря, відходи ітд), законопроєкт впровадить інтегрований підхід у дозвільних процедурах і замість трьох дозволів, на підставі яких підприємства працюють зараз, вводить один – інтегрований довкільний дозвіл, який комплексно підходитиме до регулювання викидів, відходів та інших впливів на довкілля.
• Проєкт визначає чітку, прозору та партисипативну процедуру видачі інтегрованих довкільних дозволів, а також реалістичний графік їх отримання та переходу на НДТМ для діючих (до 13 років) та нових установок.
• Для забезпечення належного виконання вимог майбутніх інтегрованих дозволів законопроєкт передбачає ефективні механізми контролю. На додачу до екологічної складової це також позитивно впливе на конкуренцію, адже не дасть можливості окремим забруднювачам безкарно – як це є зараз – отримувати надприбутки за рахунок ігнорування екологічних вимог.
• Без модернізації Україна вже дуже скоро повністю втратить європейський ринок; законопроект, натомість, надає можливість українським товаровиробникам отримати так званий «промисловий безвіз».
Без ухвалення цих та інших документів довкіллєвого спрямування Україна й надалі залишатиметься на задвірках цивілізованого світу, який із усі вищими темпами крокує до карбонової нейтральності та циркулярної економіки.