Випадки неналежного управління небезпечними відходами продовжують мати місце навіть серед ліцензіатів, що отримали ліцензію за новими правилами після вступу у силу Закону України «Про управління відходами». Після вступу у силу Закону України «Про управління відходами» видача таких ліцензій почала здійснюватися за новими вимогами із проведенням передліцензійної перевірки наявності матеріально-технічної бази для управління з небезпечними відходами. Попри запуск нової ліцензійної дозвільної діляьності Міндовкіллям та отримання більше 30 нових ліцензій на діяльність з управління небезпечними відходами, журналісти продовжуть фіксувати факти неналежного управління небезпечними відходами ліцензіатами (https://www.youtube.com/watch?v=u8YV0XpWZJ8 , https://www.youtube.com/watch?v=ihJjVqbs9Ok).
ЕПЛ вирішило не тільки дослідити нову ліцензійну діяльність Міндовкілля і пересвідчитися, чи дійсно нові ліцензіати працюють по нових правилах, і чи дійсно перевірка матеріально-технічної бази перед видачею ліцензії Міндовкіллям дійсно забезпечує отримання ліцензії тільки тими суб’єктами підприємницької діяльності, що мають відповідне обладнання, приміщення, та територію, що не становлять загрози для довкілля та людей.
Відповідно до пункту 4 статті 15 Закону України «Про управління відходами» громадяни України, іноземці та особи без громадянства у сфері управління відходами мають право на відвідування у встановленому порядку об’єктів оброблення відходів.
Тому юристи ЕПЛ підготували звернення до 39 суб’єктів господарювання, які отримали ліцензію по нових правилах у 2024 році з проханням надати можливість відвідати місце провадження ліцензійної діяльності для ознайомлення з наявними технологіями та технологічними потужностями. Перелік таких ліцензіатів, як і Накази про видачу ліцензії чи відмову у видачі ліцензії доступні на офіційному сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Із 39 відправлених звернень до ліцензіатів, ми отримали відповідь від 18 ліцензіатів, що становить 46,15 % від загальної кількості адресатів, що свідчить про низький рівень комунікації з боку суб’єктів ліцензованої діяльності. Із тих ліцензіатів, що надали відповідь, лише 2 ліцензіата дозволили відвідування місця провадження ліцензійної діяльності, що складає біля 5 % від загальної кількості ліцензіатів. Це свідчить про закритість «сміттєвого» бізнесу», недостатній рівень готовності ліцензіатів до співпраці, а також ставить під сумнів об’єктивність передліцензійної перевірки матеріально-технічної бази здобувачів ліцензії.
Разом з тим, більшість ліцензіатів свої відмови вeдоступі на територію обгрунтовували тим, що згідно із п. 4 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про управління відходами» встановлено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства у сфері управління відходами мають право на відвідування у встановленому порядку обʼєктів оброблення відходів. Проте станом на сьогоднішній день порядок відвідування громадянами України, іноземцями та особами без громадянства обʼєктів оброблення відходів не встановлений. Відсутність вказаного порядку унеможливлює фактичне виконання вищевказаної норми Закону України «Про управління відходами», оскільки відсутній чітко прописаний механізм щодо такого відвідування обʼєктів оброблення відходів, вимоги до осіб, які проводять перевірку, та їхньої кваліфікації для проведення обʼєктивної оцінки, а також порядок збереження конфіденційної інформації підприємства під час проведення таких перевірок.
Ліцензіати вказували і про такі причини відмови у доступі працівників ЕПЛ на їхню територію:
у звʼязку із завданою шкодою майну підприємства від російської агресії, на території підприємства впроваджено безпекові заходи щодо не допущення присутності сторонніх осіб на територію підприємства;
відповідно до ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, їхня діяльність підпадає під суворий контроль щодо забезпечення безпеки як працівників, так і сторонніх осіб;
зазначали, що інформація про технологічні потужності підприємства у розумінні ст. 505-506 ЦКУ є комерційною таємницею, оскільки вона містить відомості технічного, організаційного, комерційного, виробничого та іншого характеру;
вказували, що підприємство припинило свою роботу із ряду причин;
нагадували про введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, з огляду на це пропонували розглянути питання візиту працівників ЕПЛ після скасування на території України воєнного стану або покращення безпекової ситуації на території.
Цікаво, що такими ж закритими щодо надання інформації щодо матеріально-технічної бази ліцензіатів виявилося і Міндовкілля, яке на запити ЕПЛ про надання копій актів перевірки матеріально-технічної бази здобувачів ліцензій, яку проводять працівники Міндовкілля, також прислали ЕПЛ копії актів із повністю закритою (забіленою) інформацією щодо матеріально-технічної бази ліцензіатів. Отож, залишається лише здогадуватися, яка матеріально-технічна база наявна в Україні для обробки різних видів небезпечних відходів і чи така база взагалі існує не тільки на папері.
Попри те, що результати передліцензійної перевірки засекречені Міндовкіллям та бізнес не дозволяє проводити перевірки громадськістю, аналіз процедури отримання ліцензії також свідчить, що більшість ліцензіатів навіть не мають висновків з ОВД! Детальний аналіз ліцензійної діяльності Міндовкілля ми опублікуємо найближчим часом і він дасть нам краще розуміння, чому все ж таки представники громадськості не бажані на території об’єктів, де обробляються небезпечні відходи і питання тут не у воєнному стані чи піклуванні про безпеку відвідувачів.