Як нам стало відомо, МП «Гафса» вже здало Департаменту екології та природних ресурсів ЛОДА свою роботу – Регіональний план управління відходами (РПУВ) у Львівській області до 2030 року. Розробка цього складного і вкрай важливого для області документу розпочалася ще в кінці 2019 року із тендеру, на якому МП ТОВ «Гафса», занизивши вартість своїх послуг до 589 тис грн (замовник готовий був оплатити дану роботу в сумі 850 тис грн), виграло тендер в системі Прозорро.1
Згідно умов угоди, МП Гафса повинно було здати роботу – РПУВ до 20 грудня 2019 року. Цікаво, що згідно ТЗ до даного тендеру, виконавець до 20 грудня 2019 року повинен був передати Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації попередньо погоджений Робочою групою із розроблення Регіонального плану управління відходами у Львівській області (створена відповідно до наказу директора департаменту екології та природних ресурсів ЛОДА № 30-ОД від 13.03.2019) (далі –Робоча група) проект Регіонального плану управління відходами у Львівській області до 2030 року. Під попереднім погодженням слід розуміти – протокол засідання Робочої групи про погодження проекту Регіонального плану управління відходами у Львівській області до 2030 року.
Справді в грудні 2019 року робоча група засідала декілька разів для розгляду то окремих розділів, то різних редакцій проєкту РПУВ, що підготувало МП ТОВ «Гафса». Нажаль якість документу була низькою, у членів РГ та працівників департаменту виникали численні зауваження до документа, і, як результат, РГ не погодила проєкт «Гафси» у 2019 році, а департамент екології в свою чергу відмовив ТОВ в підписанні акту-приймання роботи (і оплаті за виконану роботу). Зауваження стосувалися відсутності реальних даних щодо обсягів утворення відходів різного виду, недослідження інформації про наявні потужності по поводженню з відходами, відсутності розділу про СЕО плану, невідповідність змісту проєкту РПУВ Методичним рекомендаціям з розроблення регіональних планів управління відходами (затверджені Мінприроди 12.04.2019 року Наказом №142 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0142737-19).
Проте відступати ТОВ «Гафса» не планувало, тому, як наслідок, 27 лютого 2020 року замовник уклав із ТОВ «Гафса» додаткову угоду №1, якою продовжено строк дії договору до кінця 2020 року (через документально підтверджені об’єктивні обставини, як вказано на сайті публічних закупівель) та термін здачі всіх робіт перенесено на 13 березня 2020 року. 13 травня 2020 року було укладено додаткову угоду №2, підстава – зменшення вартості робіт по договору з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника (аж на 900 грн зменшено ціну угоди).
З грудня 2019 і до сьогодні обговорення чергового доопрацьованого проєкту РПУВ у Львівській області на засіданнях РГ не відбувалося, офіційного представлення чи оприлюднення проєкту РПУВ, що підготувало МП «Гафса» не відбувалося. Як нам стало відомо із офіційних джерел в інтернеті, МП «Гафса» отримало свої кошти після підписання акту приймання-передачі 14 травня 2020 року.( https://spending.gov.ua/)
Цікаво, що дану інформацію та і проєкт РПУВ департамент не бажав оприлюднювати, і у відповіді на наш запит Департамент екології повідомив нам 25 травня 2020 року про те, що підготовка регіонального плану проходить стадію здачі-приймання згідно із Технічним завданням (а фактично акт було підписано ще 14 травня 2020 року, і навіть ТОВ «Гафса» отримало свої кошти за виконану роботу). Технічного завдання та самого договору замовник не дотримався, оскільки прийняв роботу без попереднього погодження доопрацьованого РПУВ Робочою групою.
Отож тепер за доопрацювання проєкту РПУВ у Львівській області буде відповідати замовник – департамент екології та природних ресурсів ЛОДА. А доопрацьовувати там справді буде що. Аналіз тієї редакції проєкту РПУВ, що доопрацювало ТОВ «Гафса» у 2020 році, свідчить, що там відсутній розділ про СЕО проєкту, хоча в ТЗ до договору між ТОВ «Гафса» та департаментом екології вказано, що у РПУВ повинен бути Розділ V. Інформація про Стратегічну екологічну оцінку (СЕО). Хто буде готувати розділ про СЕО – питання відкрите. Також в результаті детального аналізу реферату на 500 сторінок під назвою «Регіональний план управління відходами у Львівській області до 2030 року» можна виділити такі його недоліки:
Відсутність згадки про ієрархію управління відходами та відсутність підходів до поводження з відходами, які б базувалися на ієрархії (не деталізовано заходи по запобіганню утворенню відходів, по повторному використанню відходів, акцентовано увагу на захороненню відходів як основному способі поводження з відходами у Львівській області до 2030 року)
не наведено детальних даних щодо роздільного збору відходів, обсягів збору та обсягів прибутків від реалізації вторсировини, не наведено даних щодо об’єктів переробки чи суб’єктів збору різних видів вторсировини;
план базується на подальшій експлуатації існуючих 13ти сміттєзвалищ, які не відповідають вимогам щодо захисту довкілля, та не вирішено питання щодо розміщення та будівництва регіонального полігону(ів), як це передбачено Національною стратегією поводження з відходами;
дані щодо обсягів утворення різних видів відходів, що взяті із даних офіційної статистики, далекі від реальних обсягів.
Чому ж замовник та ТОВ «Гафса» не захотіли, щоб доопрацьований проєкт РПУВ розглядався на засіданні спеціально створеної для цього робочої групи? Чому офіційно не оприлюднив проєкт РПУВ для обговорення громадськістю до підписання акту приймання-передачі? Та чому прийняв роботу за відсутності розділу V (СЕО)?
Нажаль така поведінка чиновників департаменту екології буде сприяти тому, що державні кошти будуть витрачатися неефективно, на неякісну роботу, а такі виконавці – як ТОВ «Гафса» – будуть надалі вигравати тендери на виконання робіт за державні кошти та продукувати документи неналежної якості.
Доречі, ТОВ «Гафса» також брало участь в тендерах на розробку РПУВ для Волинської, Івано-Франківської, Черкаської, Харківської областей, де департаменти екології та природних ресурсів виділили на цей документи від 1 до 1,5 млн грн. бюджетних коштів. Виграти тендер їм вдалося лише у Івано-Франківській області, але договір із ними так і не було укладено.
Публікацію підготовлено проєкту «Громадський контроль за реформуванням системи екологічного врядування у Львівській області», який реалізовує МБО «Екологія-Право-Людина». Ініціатива реалізовується в рамках проєкту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії.
1 https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-09-17-002436-b