Не так давно було прийнято довгоочікуваний Закон України «Про управління відходами» (надалі – Закон). Громадськість з нетерпінням очікує на запуск реформи у сфері відходів, старт якій дано даним законом. Втім, аби така реформа була дійсно втілена у життя, слід прийняти низку законодавчих актів, а також розробити і затвердити підзаконні акти в сфері поводження з відходами.
Усвідомлюючи важливість здійснення цієї реформи та розуміючи ключову роль, яку повинно відігравати Міндовкілля у даному процесі, ЕПЛ надіслала інформаційний запит до Міндовкілля, щоб дізнатися про плани Міндовкілля, поточну законотворчу активність, а також дізнатися перспективи створення ЦОВВ, що буде реалізувати державну політику у сфері управління відходами.
Запитувана інформація є публічною і має бути наданою у відповідності до ЗУ «Про доступ до публічної інформації», адже згідно з Положенням про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, основними завданнями Міндовкілля є забезпечення формування державної політики у сфері поводження з відходами, зокрема радіоактивними, з небезпечними хімічними речовинами. Міндовкілля відповідно до покладених на нього завдань розробляє проєкти законів та проєкти інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції, здійснює контроль за виконанням прийнятих актів, здійснює нормативно-правове регулювання питань, що належать до компетенції Міндовкілля.
Натомість у відповіді на даний запит Міндовкілля у своїй відповіді надало і так відомі громадськості відомості про існуюче нормативно-правове регулювання у запитуваній сфері та загальну інформацію. При цьому відповідей на поставлені запитання по суті ми не отримали.
Наприклад, на питання про заходи, які вживаються профільним міністерством для прийняття ВРУ передбачених Законом «Про управління відходами» актів, Міндовкілля вказало, що воно бере участь в реалізації заходів Плану організації і підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для забезпечення реалізації Закону «Про управління відходами». Втім до виконання яких саме заходів долучається профільне міністерство, залишається загадкою. Слід зауважити, що у відкритому доступі немає самого Плану організації і підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для забезпечення реалізації Закону «Про управління відходами», який було надіслано до Міндовкілля дорученням Прем’єр-міністра України 04.08.2022 р. Відтак, відповіді на поставлене питання ми не отримали.
Щодо підзаконних нормативно-правових актів, розроблених Міндовкіллям, іншими ЦОВВами на виконання Закону «Про управління відходами», Міндовкілля знову відіслало нас до Регламенту КМУ, який передбачає оприлюднення проєктів нормативно-правових актів КМУ на офіційних веб-сайтах розробників. Тому громадськості залишається чекати та щодня перевіряти сайт Міндовкілля, щоб отримати можливість доступу до проєкту підзаконного нормативно-правового акту та можливості участі в громадському обговоренні. Слід зауважити, що, на жаль, не всі проєкти підзаконних актів, розроблені Міндовкілля, виставляються на громадське обговорення. До прикладу, проєкт Порядку поводження з відходами, що утворились у зв’язку з пошкодженням будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт із ліквідації їх наслідків, розроблений спільно Міндовкілля та Мінрегіоном, не було виставлено на громадське обговорення, і ЕПЛ вже писала про його недоліки, які слід доопрацювати: http://epl.org.ua/announces/upravlinnya-vidhodamy-vid-rujnuvan-proyekt-poryadku-nareshti-rozrobleno/. Громадське обговорення такого Порядку дозволило б значно покращити його якість.
Сторінка на сайті Міндовкілля, яка стосується обговорення проектів нормативно-правових актів https://mepr.gov.ua/timeline/Proekti-normativnopravovih-aktiv.html, свідчить про те, що такі обговорення відбуваються не вельми часто (півтора року перерва між останніми повідомленнями), на обговорення виставляються проєкти, що не мають суспільного розголосу чи не викликають суспільного інтересу.
Відповідь на запитання про заходи, що вживаються Міндовкілля для створення ЦОВВ, що повинен реалізувати державну політику у сфері управління відходами взагалі не повʼязана із поставленим питанням. Міндовкілля чомусь розписує функції органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у сфері управління відходами, що зовсім не стосується поставленого питання. Згадано чомусь положення ст. 3 та 5 ЗУ «Про центральні органи виконавчої влади», де встановлюються повноваження КМУ щодо утворення, реорганізації, ліквідації та визначення повноважень ЦОВВ.
Із відповіді Міндовкілля на запит ЕПЛ випливає, що Міндовкілля вирішило перебрати на себе повноваження Мін’юсту і розтлумачити громадськості норми законодавства, хоча всі питання, скеровані нами до Міндовкілля, є в межах його компетенції.
Отже, складається враження, що у Міндовкілля не було що відповісти по суті поставлених питань, тому останнє обмежилося цитуванням загальновідомих правових норм. Такий формальний підхід до надання відповідей на запити про доступ до публічної інформації, на жаль, носить не одиничний, а системний характер, чим демонструє небажання Міндовкілля вести комунікацію із громадянським суспільством і співпрацювати чи бажання «прикрити» свою бездіяльність.