На річці Прип’ять, в межах Чорнобильської зони та Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника реалізують проект з днопоглиблення та ремонтного дночерпання.
На виконання п. 8 Плану заходів з реалізації домовленостей, досягнутих у ході зустрічі 4 жовтня 2019 року Президента України Зеленського та Президента Республіки Білорусь Лукашенка в рамках участі у «Другому форумі регіонів України та Білорусі» та протокольних рішень, прийнятих на 27 засіданні Міжурядової українсько-білоруської змішаної комісії з питань торговельно-економічного співробітництва від 13 грудня 2019 року ДП «Адміністрація морських портів України» в особі філії «Днопоглиблювальний флот» було проведено процедуру відкритих торгів на проведення робіт «Послуги з поточного ремонтного черпання судноплавних річкових внутрішніх водних шляхів загального користування на українській ділянці р. Прип’ять».
16 грудня 2019 філія державної компанії «Адміністрація морських портів України» «Днопоглиблювальний флот» завершила тендер на проведення днопоглиблювальних робіт річки Прип’ять з очікуваної вартістю в 10 млн. грн. Переможцем торгів стало Товариство з обмеженою відповідальністю «Собі».
В технічних вимогах до предмету закупівлі зазначено, що протяжність ділянки р. Прип’ять на території України, яка вимагає експлуатаційного ремонтного черпання, становить 18 км. Потрібно забезпечити гарантовані габарити суднового ходу на цій ділянці: глибиною 160 см; шириною 35 м; радіус заокруглення 300 м. зніматиметься шар наносів, орієнтовно від 20 до 90 сантиметрів.
Дозвіл на проведення вищезгаданих робіт був наданий Державним агентством України з управління зоною відчуження (Спеціальний дозвіл №001555. Дата видачі 12 червня 2020 року. Термін дії до 31 грудня 2020 року). У дозволі зазначено, що проведення даних робіт має відбуватися «за умови додержання вимог норм і правил з радіаційної безпеки, дотримання режиму радіаційної безпеки та вимог природоохоронного законодавства».
16 червня 2020 року ДСП «Екоцентр» зробило раддіологічне обстеження на 8 перекатах річки Прип’ять, було відібрано проби донних відкладів для проведення лабораторних вимірювань вмісту радіонуклідів Цезію-137, та Стронцію-90 та зроблено висновок, що зафіксовані концентрації радіонуклідів у донних відкладах не можуть привести до погіршення радіаційної обстановки при проведенні робіт з днопоглиблення. Але, «зважаючи на важливість водних ресурсів і їх значимість, окрім регламентних робіт необхідно проводити додатковий радіаційно-екологічний моніторинг на р. Прип’ять під час проведення робіт».
23 червня 2020 року, на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України опубліковано повідомлення «Результати дослідження проб на вміст радіонуклідів у донних відкладах на річці Прип’яті свідчать, що проведення робіт з ремонтного черпання не несе небезпеки для довкілля – Дмитро Абрамович» (перший заступник міністра інфраструктури України).
Але вимоги природоохоронного законодавства не дотримуються розробниками та виконавцями проекту.
Відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» проведення робіт з розчищення і днопоглиблення русла та дна річок, берегоукріплення, зміни і стабілізації стану русел річок належить до другої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягає оцінці впливу на довкілля. Однак процедура ОВД не проводилася.
До складу Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника входять всі водні об’єкти, що знаходяться в його межах. На ці об’єкти поширюються вимоги Положення про Чорнобильський радіаційно-екологічний заповідник та Закону «Про природно-заповідний фонд», відповідно до яких заборонено порушення та знищення природних комплексів.
Річка Прип’ять є транскордонним водотоком, і роботи з днопоглиблення, а тим більше випрямлення русла, повинні виконуватися з урахуванням положень Конвенції з охорони та використання транскордонних водотоків та міжнародних водних об’єктів.
Відповідно до вимог чинного українського законодавства, європейських директив і положень Оргуської конвенції, такі проекти підлягають обов’язковому громадському обговоренню. Будь-які днопоглиблювальні роботи на річці Прип’ять повинні бути також узгоджені з Басейновою радою Прип’яті та Середнього Дніпра. Відвідавши онлайн-засідання басейнової ради, ми отримали інформацію, що вона дуже стурбована і розгляне це питання восени.
Отже маємо справу з черговим масштабним антиекологічним проектом. Який, до того ж є транскордонним, адже, щоб не казали розробники, за такими діями чітко відслідковується лінія розбудови шляху Е-40 – річкового транспортного шляху з Балтійського моря в Чорне – чергового монстра, який замість технічного прориву, повертає транспортну мережу в минуле століття, однак розгортає широке поле для підпроектів та реалізації тактики «салямі».
Команда ЕПЛ
office@epl.org.ua, +38 (032) 24-33-888