5-6 грудня 2022 року МБО “Екологія-Право-Людина” взяла участь у Регіональному семінарі для країн Східного партнерства «Кращі екологічні перевірки для міцнішої екологічної стійкості (Better environmental inspections for stronger environmental resilience), що відбувся у Брюсселі під егідою Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD). Участь представниці МБО “Екологія-Право-Людина” у заході стала можлива завдяки фінансовій підтримці Форуму громадянського суспільства східного партнерства (the Eastern Partnership Civil Society Forum).
Екологічні перевірки (environmental inspections) є одним із традиційних інструментів, що використовуються країнами для відстеження дотримання екологічних норм та забезпечення дотримання екологічного законодавства. Є багато характеристик, які визначають ефективність екологічних інспекцій, включаючи обґрунтованість оцінки ризиків, чіткість процедур і інструкцій, кількість і кваліфікація інспекторів, достатність обладнання, ефективність подальших заходів, а також прозорість планів і результатів перевірок для широкої громадськості. Досягнення високого рівня дотримання екологічного законодавства має важливе значення для посилення екологічної стійкості суспільства та економіки.
Хоча на рівні Європейського Союзу відсутні спеціальні директиви чи регламенти у сфері екологічного контролю, окремі вимоги до перевірок закріплені в Директиві про промислові викиди (IED). Ця директива (2010) є першим законодавчим актом ЄС, який встановлює обов’язкові законодавчі вимоги до таких перевірок. Одним із основних положень IED є те, що частота перевірок різних типів установок повинна ґрунтуватися на оцінці їх екологічного ризику. IED також в багатьох аспектах закріпила не обов’язкові за своєю юридичною природою положення Рекомендацій щодо мінімальних критеріїв екологічних перевірок, прийнятих в 2001 році.
Цікаво відмітити, що окремі країн Східного партнерства значно випередили Україну у проведенні реформ у сфері екологічного контролю та промислових викидів. До прикладу, Грузія нещодавно реформувала своє законодавство у сфері екологічного контролю, а також прийняла закон про екологічну відповідальність, і цим імплементувала дві директиви ЄС (Directive 2008/99/EC of the European Parliament and of the Council of 19 November 2008 on the protection of the environment through criminal law, Directive 2004/35/CE of the European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on environmental liability with regard to the prevention and remedying of environmental damage). Україна, на жаль, навіть не починала працювати із цими актами ЄС, а проект закону «Про державний екологічний контроль» вже понад рік припадає порохом у профільному Комітеті ВРУ. Молдова цього року прийняла закон про промислові викиди, спрямований на впровадження інтегрованих дозволів. Україна ж, навпаки, вже третій рік не може наважитися на відповідну реформу.
МБО “Екологія-Право-Людина” вчергове нагадує Міндовкілля та Комітету ВРУ з питань екологічної політики та природокористування про необхідність доопрацювання і врешті схвалення проектів законів у сфері державного екологічного контролю та запобігання, зменшення і контролю промислових викидів.