Вчора депутати Верховної Ради України в першому читанні не проголосували за прийняття Закону України «Про території Смарагдової мережі» – системи природоохоронних територій міжнародного значення, яка створюється з метою збереження 264 видів тварин та рослин, а також 117 видів оселищ, є частиною Пан-Європейської екомережі, та одним із обов’язкових пунктів в Угоді про Асоціацію з ЄС. Законопроект відправлено на повторне перше читання.
Функціонування Смарагдової мережі та її належний менеджмент важливі для збереження та відновлення природних комплексів суходолу та морів, зменшення тиску на біорізноманіття, пом’якшення змін клімату, попередження посух, повеней, лісових пожеж, пилових бур та ін., протидії надмірному використанню ресурсів, забрудненню, знищенню дикої природи.
NATURA 2000 та Смарагдова мережа наявні в усіх європейських країнах і не є перешкодою до економічного розвитку, сільського господарства чи видобутку корисних копалин, наявність таких природоохоронних територій забезпечує цивілізовані умови використання природних ресурсів, переважання збалансованого розвитку над неконтрольованим споживанням.
Збереження біорізноманіття має потенційні прямі економічні вигоди для багатьох галузей економіки та соціальної сфери. Наприклад, збереження морських ресурсів може збільшити щорічний прибуток рибної промисловості, захист прибережних територій водно-болотних угідь щорічно може заощадити мільйони гривень за рахунок зменшення збитків від повеней. Біорізноманіття лежить в основі здорового та поживного раціону та покращує умови життя в сільських регіонах, а також підвищує продуктивність сільського господарства, адже більше ніж 75 % продовольчих культур у світі залежать від тварин-запилювачів. Інвестиції в природний капітал, включаючи відновлення оселищ, багатих вуглецем, та розвиток клімато-орієнтованого сільського господарства, визнані одними з п’яти найбільш важливих стратегій фінансового оздоровлення Європейського Союзу, які забезпечують високі економічні показники та позитивний вплив на клімат1.
В Стратегії біорізноманіття ЄС в рамках Зеленого Курсу поставлено такі пріоритетні цілі:
- Юридично захистити щонайменше 30% сухопутної території ЄС та 30 % морської акваторії ЄС та інтегрувати екологічні коридори, як частину справжньої Транс-європейської екологічної мережі.
- Суворо охороняти щонайменше третину природоохоронних територій ЄС, включаючи всі первинні ліси та праліси, що залишились в ЄС.
- Здійснювати ефективний менеджмент всіма територіями, що знаходяться під охороною, визначаючи чіткі цілі та заходи щодо збереження, а також відслідковувати їх належним чином.
Відсоток територій природно-заповідного фонду від площі України складає лише 6.7%, Смарагдових територій створено лише 377. Відсоток розораних територій України складає 54%, сільськогосподарських угідь в цілому – 71.2%, забудовані землі – 4.1%. Це свідчить про те, що нам потрібно краще захищати нашу природу. Адже статистика свідчить про зовсім не збалансований розвиток, що підтверджується змінами кліматичних показників, небезпечними погодними явищами, хворобами людей, незадовільним станом річок та озер, забрудненням грунтів пестицидами та хімічними добривами, загибеллю тварин. В Україні триває справжня екологічна криза, яку потрібно вирішувати й, нарешті, прийняти те, що не може розвиватися лише економічний сектор, не можна лише забирати ресурси в природи, потрібно її відновлювати та оберігати.
Важливий крок нашої держави на захист природи зроблено не було.
Боротьба триватиме. Законопроект буде доопрацьовано та подано на повторне перше читання восени.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.
#ПрямуємоРазом #MovingForwardTogether #EU4USociety
За додатковою інформацією звертайтеся:
Катерина Полянська, еколог ЕПЛ
1 Стратегія біорізноманіття ЄС до 2030 року: Повернення природи у
наше життя. Звернення Комісії до Європейського Парламенту, Ради, Європейського Економічно-Соціального Комітету та Комітету Регіонів (неофіційний адаптований переклад українською) / пер. з англ. О. Осипенко; ред. та адапт. А. Куземко та ін. — Чернівці : Друк Арт, 2020. — 36 с