П’ятий випуск серії інформаційних матеріалів МБО «Екологія-Право-Людина» про законопроєкт № 3091 «Про державний екологічний контроль» присвячений чи не найбільш обговорюваному серед урядовців питанню: питанню розподілення компетенції із контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства між оновленою Державною екологічною інспекцією та Державною лісовою охороною, Службою державної охорони природно-заповідного фонду України, органами рибоохорони та іншими органами, які в силу закону також здійснюють контроль у сфері охорони і використання надр та мисливських тварин.
Одним із основних принципів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є принцип неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання. Натомість, у сфері охорони довкілля на сьогодні у сферах охорони і використання окремих природних ресурсів існують дублювання повноважень Державної екологічної інспекції та інших органів контролю.
Для ефективної охорони та раціонального використання природних ресурсів також важливим є розділення функцій державного управління (регуляторних, дозвільних) та контролюючих функцій. Основне завдання ресурсних агентств полягає у розвитку відповідної галузі промисловості і нарощення обсягів виробництва. Натомість ці завдання часто входять у конфлікт із інтересами охорони довкілля. Присутність у одного органу повноважень із розвитку галузі та охорони компонентів довкілля (шляхом контролю за дотриманням природоохоронного законодавства) закладає неминучий конфлікт інтересів.
Проєкт Закону України «Про державний екологічний контроль», в редакції розробленій МБО «Екологія-Право-Людина», був покликаний, серед іншого, усунути внутрівідомчий конфлікт інтересів та дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю), передавши усі контролюючі повноваження у природоохоронній сфері щодо суб’єктів господарювання одному органу – Державній екологічній інспекції. Законопроєктом було запропоновано наділити Державну екологічну інспекцію виключними повноваженнями із перевірки господарюючих суб’єктів на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства, відповідно такі повноваження у Державної лісової охорони, Служби державної охорони природно-заповідного фонду України, органів рибоохорони та інших органів, що здійснюють контроль у сфері охорони і використання надр та мисливських тварин – виключити.
На відміну від основних принципів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, які забороняють надмірний тиск на бізнес, подібні обмеження щодо фізичних осіб відсутні. В той же час держава зобов’язана забезпечити високий рівень захисту довкілля. Тому , на нашу думку, повноваження із попередження, виявлення та фіксації порушень природоохоронного законодавства фізичними особами для підвищення їх ефективності можуть, і де доречно, повинні дублюватися. З огляду на це законопроектом було запропоновано
в межах територій відповідних підприємств та установ – залишити за відповідними службами охорони (Державною лісовою охороною, Службою державної охорони природно-заповідного фонду України, єгерською службою) повноваження із попередження, виявлення та фіксації порушень природоохоронного законодавства фізичними особами (шляхом проведення рейдів, патрулювань, складання протоколів);
продублювати, де відсутні, ці повноваження для Державної екологічної інспекції, з тим аби контроль за дотриманням відповідних норм за межами компетенції служб охорони здійснювала Держекоінспекція, а, де доречно, рейди чи патрулювання могли проводитися спільно.
Для належної реалізації повноважень із попередження, виявлення та фіксації порушень природоохоронного законодавства фізичними особами, а також з метою забезпечення можливості проведення заходів контролю у формі рейдових перевірок щодо окремих суб’єктів господарювання (у сфері лісокористування, рибного промислу, мисливського господарства) проєктом закону було передбачено утворення в структурі органу державного екологічного контролю спеціальних оперативних підрозділів із статусом, можливостями та гарантіями правоохоронного органу. На жаль, ініціатори законопроекту ці положення із законопроекту виключили. МБО «Екологія-Право-Людина» буде наполягати на їх поверненні у законопроєкт «Про державний екологічний контроль».
У наступних матеріалах ми продовжимо висвітлювати аспекти законопроекту, а також інформуватимемо широку громадськість про прогрес у адвокатування проєкту Закону України «Про державний екологічний контроль» № 3091.
Попередні матеріали із серії про проєкт Закону України «Про державний екологічний контроль» № 3091
- МБО «Екологія-Право-Людина» про законопроект «Про державний екологічний контроль»: співвідношення із Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»
- Законопроєкт «Про державний екологічний контроль»: відкритість як запорука доброчесності
- МБО «Екологія-Право-Людина» про законопроєкт «Про державний екологічний контроль»: підконтрольні суб’єкти