Захист повітря від забруднення є важливим елементом європейської політики захисту довкілля. Це підтверджується і у положеннях Директиви 2008/50/ЄС від 21 травня 2008 року про якість атмосферного повітря та чистіше повітря для Європи ( eng. Clean Air For Europe programme (CAFE)), яка, зокрема, накладає обов’язок розробляти плани якості повітря для районів, де концентрація речовин, що забруднюють повітря, перевищує нормативні значення. Питання забруднення повітря також є предметом зацікавлення міжнародних установ. На момент вступу Польщі до Європейського Союзу (2004 р.) якість повітря в країні суттєво відрізнялася від європейських стандартів. Згідно зі звітом ВОО3, результати якого були використані для оновлення політики Європейського Союзу щодо якості повітря у 2013 році, забруднення повітря суттєво впливає на здоров’я людей. У цьому звіті зазначено, що особливо помітним є шкідливий вплив твердих зважених частинок (ЗЧ) на здоров’я людей , і понад 80 % європейського населення , яке проживає в міських районах, живе із забрудненням повітря, яке перевищує рівень, рекомендований ВООЗ. За підрахунками вчених, через це тривалість життя в Європі скорочується майже на 9 місяців.
Найпоширенішими забруднювачами повітря в Польщі є: сполуки сірки і азоту, вуглекислий газ та дрібний пил. Щороку в Польщі якість повітря оцінюється з точки зору забруднення повітря 12 речовинами: діоксидом сірки, діоксидом азоту, окисом вуглецю, бензолом, озоном, ЗЧ10 та ЗЧ2,5 та такими забруднювачами: свинцем, миш’яком, кадмієм, нікелем та бензопіреном.
Повітря є одним з елементів природного середовища, захист якого належить до пріоритетних напрямків державної політики. Основним правовим актом, що регулює якість повітря в Польщі, є Закон про охорону довкілля від 27 квітня 2001 р. Детальні положення, що стосуються охорони якості повітря, знаходяться у Розділі 2 «Охорона повітря».
У ст. 85 цього розділу бачимо головні цілі :
«Захист повітря полягає у забезпеченні найкращої можливої його якості , зокрема шляхом:
1) підтримання рівня речовин у повітрі нижче дозволеного рівня або принаймні на таких рівнях;
2) зниження рівнів речовин у повітрі як мінімум до допустимих, коли вони не досягнуті;
3) зниження та підтримання рівнів речовин у повітрі нижче цільових рівнів або рівнів довгострокових цілей чи принаймні на цих рівнях.»
Законодавство Європейського Союзу в сфері охорони якості повітря
Основні директиви, які безпосередньо впливають на спосіб реалізації охорони якості атмосферного повітря, є :
Директива 2008/50/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 21 травня 2008 року про якість повітря та чистіше повітря для Європи (Директива CAFE1);
Директива 2004/107/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 грудня 2004 року про миш’як, кадмій, нікель, ртуть та поліциклічні ароматичні вуглеводні в атмосферному повітрі;
Директива 2016/2284 Європейського Парламенту та Ради від 23 жовтня 2001 року про встановлення національних граничних обсягів викидів окремих забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Директива CAFE
Значною мірою на покращення якості повітря та встановлення контролю вмісту забруднюючих речовин у повітрі вплинула імплементація Польщею Директиви 2008/50/ЄС від 21 травня 2008 року про якість атмосферного повітря та чистіше повітря для Європи ( eng. Clean Air For Europe programme (CAFE))
Глава 1 «Загальні положення», ст. 1 «Предмет» цієї Директиви чітко описує мету:
Ця Директива встановлює заходи, спрямовані на:
Визначення і встановлення цілей для захисту якості атмосферного повітря з метою уникнення, попередження чи зменшення шкідливих впливів на здоров’я людини та довкілля в цілому.
Оцінку якості атмосферного повітря в державах-членах на основі загальних методів та критеріїв.
Отримання інформації про якість атмосферного повітря з метою допомоги у боротьбі із забрудненням повітря та його негативними наслідками, а також контролю довгострокових тенденцій та удосконалень, що виникають в результаті заходів, які вживаються на національному рівні та на рівні ЄС.
Гарантування того, що така інформація стосовно якості атмосферного повітря доступна громадськості.
Підтримку якості повітря, якщо вона на належному рівні, та її покращення в інших випадках.
Сприяння росту співпраці між державами-членами щодо зменшення рівня забруднення повітря.
Національні зобов’язання щодо охорони атмосферного повітря
Польща, як і інші країни Європейського Союзу, повинна виконувати зобов’язання, що випливають з Директиви NEC 2 2016/2284.
Основними національними правовими актами, що визначають зобов’язання, принципи та критерії проведення оцінки якості повітря в Польщі, є:
• Закон про охорону довкілля від 27 квітня 2001 року;
• Постанова Міністра довкілля від 24 серпня 2012 р. про рівні деяких речовин в повітрі та Постанова Міністра довкілля від 8 жовтня 2019 р. про внесення змін до Постанови про рівні деяких речовин у повітрі;
• Постанова Міністра довкілля від 8 червня 2018 року про оцінку рівнів речовин у повітрі;
• Постанова Міністра довкілля від 2 серпня 2012 р. щодо зон, де проводяться оцінки якості повітря;
• Постанова Міністра довкілля від 6 червня 2018 р. про сферу та спосіб надання інформації про забруднення повітря;
• Закон від 20 липня 2018 року про внесення змін до Закону про інспекцію з охорони довкілля та деяких інших актів.
Директива NEC встановлює зобов’язання держав-членів щодо зменшення викидів антропогенних забруднювачів в атмосферу: діоксиду сірки (SO2), оксидів азоту (NOX), неметанових летких органічних сполук (NMVOC), аміаку (NH3) і ЗЧ2,5. А також включає, серед іншого, вимогу розробити, прийняти та впровадити національні програми контролю забруднення повітря. В країні існує система оцінки та контролю якості повітря. Вона базується на вимірах, проведених в рамках державної мережі моніторингу в 46 зонах: 12 агломераціях, 18 містах з більш ніж 100 000 жителів, 16 районів воєводств, не включених до агломерації, та у містах з понад 100 000 жителів.
Зобов’язання Польщі щодо скорочення викидів стосуються двох періодів, які охоплюють роки з 2020 по 2029 рік та з 2030 року. Ці зобов’язання були визначені для обох періодів, зазначених вище, щодо таких показників :
SO23 на 59 % і 70 %,
NOx4 на 30% і 39 %,
NMVOC5 на 25 % і 26 %,
NH36 на 1% і 17 %,
ЗЧ2,57 на 16 % і 58 %.
Для досягнення вищезазначених скорочень викидів Постановою Ради Міністрів від 29 квітня 2019 року було прийнято Національну програму контролю забруднення повітря, а в липні 2021 було прийнято актуалізацію цієї Програми до 2025 року (з перспективою до 2030 р. та до 2040 р.).
У Законі «Про охорону довкілля» описано, у якому саме випадку відбувається створення цієї програми :
У випадках, коли у зоні, де Головна інспекція з охорони довкілля фіксує перевищення норми якості повітря для вибраних речовин, виникає необхідність вжити коригувальних заходів, спрямованих на поліпшення якості повітря. Коригувальні дії виконуються в рамках програм захисту повітря, підготовлених правліннями воєводств, а потім прийнятих рішенням воєводських зборів.
У разі перевищення допустимих або цільових рівнів речовин у повітрі на значних площах території , якщо заходи, вжиті територіальними органами самоврядування, не призведуть до зменшення викидів забруднюючих речовин у повітря, міністр, відповідальний за охорону довкілля, може розробити Національну програму охорони повітря.
Чинна Національна програма захисту повітря має на меті термінове покращення якості повітря в зонах, де в результаті оцінки якість повітря, яка проводиться щорічно Головним управлінням інспекції з охорони довкілля, все ще підтверджується перевищення допустимих та цільових рівнів вибраних речовин у повітрі, та охорона здоров’я і комфорту життя мешканців та стану довкілля в цілому.
В Оновленій програмі бачимо підсумки реалізації Програми до 2020 р. повністю виконано 23 завдання, частково – 3. В процесі реалізації ще 12 завдань, тоді як у випадку 6 завдань, що завершені, планується їхнє подальше продовження. В основному це стосується таких завдань, як збереження найвищого пріоритету покращення якості повітря в діяльності Національного фонду охорони довкілля і водного господарства та Воєводського фонду охорони довкілля та водного господарства, а також проведення інформаційної діяльності Головним управління інспекції з охорони довкілля для громадськості через обслуговування та постійне вдосконалення національного порталу “Якість повітря” та випуск публікацій, що представляють поточні дані про якість повітря зі станцій вимірювання, або загальнонаціональні освітні та інформаційні кампанії Міністерств клімату та довкілля.
Головні цілі Оновленої програми:
Досягнення прийнятних та цільових рівнів речовин, визначених в Директивах 2008/50/ЄС8 та 2004/107/ЄС9, у найкоротші терміни й підтримування їх у цих межах.
Досягнення до 2030 року концентрацій речовин у повітрі на рівнях, визначених ВООЗ.
Посилення вимог, викладених у Директиві 2008/50/ЄС щодо експлуатації мережі моніторингу якості повітря та надання інформації про стан повітря.
Врахування даних, отриманих під час боротьби з пандемією COVID-19, стосовно забруднення повітря при розробці нової політики.
Підготовка жорсткішої політики щодо основних джерел забруднення.
Покращення планів якості повітря та виконання вимог, викладених у директивах про якість повітря.
Контроль над виконанням Програми здійснюється, з одного боку, Радою воєводства, що представляє звіт з виконання плану міністру, відповідальному за клімат, та Воєводському інспектору з охорони довкілля. З іншого боку, здійснення коригувальних дій контролюється Воєводською інспекцією з охорони довкілля.
Контроль
До завдань Інспекції з охорони довкілля входить контрольна діяльність, діяльність у рамках Державного моніторингу довкілля та запобігання серйозним аваріям у довкіллі.
Зазвичай інспекції проводяться Воєводськими інспекторами з охорони довкілля (ВІОД), тоді як питання, пов’язані з державним моніторингом стану довкілля в цілому та атмосферного повітря зокрема, здійснюється Головним управлінням інспекції з охорони довкілля (ГУІОД). Так, у сфері якості повітря ГУІОД проводить моніторинг, а ВІОД проводить перевірки підприємств у сфері дотримання правил якості повітря. Для отримання узагальненої інформації про оцінку якості повітря, слід ознайомитися із щорічними звітами, що готуються Головною інспекцією з охорони довкілля.
Контроль викидів домашніх камінів та пристроїв для опалення здійснює місцевий голова (мер міста). А завдання ВІОД – контролювати суб’єктів господарювання, що здійснюють викиди у повітря, в тому числі перевіряти, чи не проводиться ними незаконне спалювання відходів.
Відповідно до ст. 89 п. 1 Закону «Про охорону довкілля» на основі результатів вимірювань, що проводяться на станціях Державного екологічного моніторингу (включаючи Регіональні відділи моніторингу навколишнього середовища ГІОНП), щороку, до 30 квітня, відбувається оцінка якості повітря у певному воєводстві за попередній календарний рік. До такої оцінки залучаються: Інститут метеорології та водного господарства, Національний науково-дослідний інститут й Інститут з охорони довкілля. Їхня робота фінансується Національним фондом охорони довкілля та водного господарства.
Результати оцінок оприлюднюються у вигляді воєводських звітів, доступних на порталі «Якість повітря» Головної інспекції з охорони довкілля. Результати оцінок передаються ГІОД до воєводської ради, яка розробляє та впроваджує програму воєводського захисту повітря для зон, де перевищено стандарти якості повітря.
Головне управління інспекції з охорони довкілля на основі щорічних оцінок якості повітря, що проводяться Регіональними відділами моніторингу, проводить загальну оцінку якості повітря. Аналіз, який проводить ГУІОД, дозволяє оцінити, як змінилася якість повітря в Польщі з роками. У випадках невідповідності стандартам якості повітря після подання щорічної оцінки до воєводської ради, вона зобов’язана визначити заходи для покращення якості повітря.
Системи моніторингу
Моніторинг забруднення повітря в Польщі є елементом Національного моніторингу довкілля. Польща зобов’язана формувати такий щорічний звіт про якість повітря відповідно до «Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані» та Протоколу до цієї Конвенції щодо фінансування EMEP10.
Вимірювання проводяться на станціях Державного екологічного моніторингу, встановлених Головним управлінням інспекції з охорони довкілля, у співпраці з іншими організаційними підрозділами, підпорядкованими Міністерству клімату та довкілля, та з підрозділами, підпорядкованими Міністерству охорони здоров’я (включаючи Державну санітарну інспекцію, Центральний інститут охорони праці).
Крім того, відповідно до положень Директиви 2004/107/ЄС Європейського Парламенту та Ради щодо миш’яку, кадмію, нікелю, ртуті та поліциклічних ароматичних вуглеводнів у повітрі, частина вимірювань полягає в оцінці фону забруднення повітря важкими металами та поліциклічними ароматичними вуглеводнями, тоді, як відповідно до положень Директиви 2008/50/ЄС Європейського Парламенту та Ради про якість повітря та чистіше повітря для Європи, частина дослідження спрямована на надання інформації про концентрацію та хімічний склад ЗЧ2,5.
Загальна кількість станцій вимірювання якості повітря в Польщі становить 287, у тому числі 213 автоматичних або автоматично-ручних станцій. Програма вимірювань встановлюється Керівним органом EMEP. На польських станціях реалізується такий обсяг: вимірювання в газовій фазі SO2, NO2, O3; в аерозолі: SO42-, NO3-, NH4 +, Cl-; в атмосферних опадах: SO42-, NO3-, NH4 +, Cl-, Na +, Ca2 +, K +, Mg2 +, електролітична провідність, рН та на станціях у Лебі та Борецькому лісі вимірювання важких металів. Крім того, на станції в Борецькому лісі проводять вимірювання ЗЧ10 та важких металів (As, Cd, Cr, Cu, Ni, Pb, Zn), поліциклічних ароматичних вуглеводнів (бензопірен, бензоантрацен, бензофлуорантен, бензофлуорантен, бензофлуорантен, дибензоантрацен, інденопірен) та ЗЧ2,5, органічного та елементарного вуглецю, а також вимірювання CO2 та Hg у повітрі та поліциклічних ароматичних вуглеводнів у загальній кількості опадів.
Результати щогодинного автоматичного вимірювання забруднення повітря доступні на порталі “Якість повітря” в модулі “Поточні дані вимірювань” та в мобільних програмах “Якість повітря в Польщі”. Результати ручних вимірювань вмісту бензопірену, свинцю, миш’яку, кадмію та нікелю у суспендованому пилу ЗЧ10, ЗЧ2.5 стають доступними приблизно через 1-1,5 місяці після відбору проб.
Фінансування
Станції моніторингу якості атмосферного повітря встановлюються за рахунок Воєводського фонду охорони довкілля і водного господарства.
У Національній програмі захисту повітря до 2025 (з перспективою до 2030 р. та 2040 р.), що видана Міністерством клімату та довкілля, у розділі 9.6 бачимо таку інформацію стосовно джерел фінансування :
державні кошти, а саме кошти Національного фонду охорони довкілля і водного господарства та Воєводського фонду охорони довкілля і водного господарства;
бюджети підрозділів місцевого самоврядування, а також інші фінансові інструменти державної підтримки;
кошти ЄС – відповідно до Національного плану реконструкції,
кошти Європейського фонду для інфраструктури, клімату, довкілля на 2021-2027 роки та інші фінансові інструменти;
приватні кошти інвесторів, в т.ч. у системі державно-приватного партнерства;
власні кошти приватних осіб;
кошти, отримані шляхом впровадження принципу “забруднювач платить”;
комерційні кредити та позики.
Програма «Чисте повітря»
«Чисте повітря» – це комплексна програма, зосереджена на заміні старих твердопаливних печей та котлів та їхній ремонт, термомодернізація будинків, а також використання відновлюваних джерел енергії для збільшення енергоефективності будівель.
Програма орієнтована на фізичних осіб, які є власниками / співвласниками односімейних будинків / окремих житлових приміщень. Гранти надаються через 16 обласних (воєводських) фондів охорони довкілля та управління водними ресурсами.
Бюджет програми – 103 мільярди злотих (PLN). Дата реалізація програми 2018-2029 роки.
Для кого? Для власників або співвласників односімейних житлових будинків, або житлових приміщень, розділених в односімейних будинках з окремим реєстром земельної ділянки.
Для чого? Співфінансування заміни старих та неефективних джерел тепла на тверде паливо і сучасні джерела тепла, що відповідають найвищим стандартам, та проведення необхідних робіт з термомодернізації будівлі.
Скільки? Допомога може становити до 30 000 злотих (PLN) для базового рівня гранту та 37 000 злотих (PLN) для підвищеного рівня фінансування.
«Стоп смог»
У рамках програми «Чисте повітря» існують також кілька додаткових проєктів. Один із них – «Стоп смог», що підтримує заміну або ліквідацію джерел тепла та термомодернізацію в одноквартирних житлових будинках. Його впроваджують гміни, проте стороною угоди від імені комун також може бути повіт чи спілка гмін11. З 1 січня 2021 року Міністерство клімату та довкілля спільно з Національним фондом охорони довкілля і водних ресурсів несуть відповідальність за реалізацію програми “Стоп смог”.
Для кого? Для гмін, де рівень смогу перевищує допустимі норми.
Для чого? Заміна або ліквідація високоемісійних джерел тепла на малоемісійні, теплова модернізація одноквартирних житлових будинків, підключення до теплової або газової мережі.
Скільки? До 70 % вартості реалізації із засобів Фонду термомодернізації та реконструкції.
Звіт Європейського агентства з довкілля (EEA12)
Згідно з новим звітом Європейського агентства з довкілля від 2020 р. повітря у Польщі є найбільш забрудненим у Європейському Союзі. Країна також зафіксувала одне з найнижчих скорочень забруднення повітря під час карантину COVID-19. У звіті “Якість повітря в Європі -2020” виявлено, що концентрація ЗЧ10 та ЗЧ2.5 – двох видів шкідливих твердих зважених частинок повітря – була вищою у Польщі, ніж у будь -якій іншій країні ЄС.
Польща вже давно має найнижчу якість повітря в Європі, частково через спалювання неякісного палива для опалення будинків, а також через залежність країни від вугілля. В останні роки відбулися ініціативи на місцях, а також урядові програми, спрямовані на зниження рівня забруднення з неоднозначними результатами.
Звіт показує, що забруднення майже у всіх районах Польщі перевищує європейські стандарти повітря. Концентрація ЗЧ10 у південно – західних вугільних районах перевищила добову норму ЄС більш ніж на 50 %. Також виявлено, що забруднювачі повітря спричинили майже 50 000 передчасних смертей у Польщі у 2018 році. Більшість із них – 46 300 випадків – були спричинені викидами ЗЧ2,5. В цілому в ЄС забруднення ЗЧ2,5 спричинило передчасну смерть 379 000 осіб.
Також вказується, що Польща є найгіршою країною в ЄС за рівнем забруднення бензопіреном (BaP), який часто утворюється в результаті спалювання кам’яного вугілля та деревини.
Агентство також проаналізувало вплив карантинних заходів для стримування поширення коронавірусу. Хоча деякі країни повідомили про тимчасове скорочення рівня викидів, у Польщі було виявлено один із найнижчих показників скорочення викидів у квітні 2020 року, а деякі райони навіть повідомляли про вищий рівень забруднення NO2.
Після таких висновків уряд Польщі взявся до рішучих дій. Міністерство клімату та довкілля оприлюднило оновлену енергетичну стратегію на найближчі два десятиліття, яка визначає швидшу відмову від вугілля, ніж планувалося раніше. Незабаром після урядової угоди, укладеної між урядом та гірничими профспілками, було вирішено закрити всі вугільні шахти до 2049 року. Урядова схема субсидування встановлення сонячних панелей у приватних будинках також мала успіх. Багато міст виступили з ініціативою боротьби зі смогом. Краків, який останні кілька років лідирує в рейтингах забруднення повітря, у 2019 році став першим містом у Польщі, яке заборонило спалювати вугілля та дрова. Також було запущено мобільний додаток, що дозволяє мешканцям повідомляти про людей, яких підозрюють у спалюванні незаконних матеріалів.
Отже, як бачимо, моніторинг якості повітря у Республіці Польщі набирає все більшої уваги з боку органів влади, а його результати беруться до уваги при розробці заходів оздоровлення забрудненого повітря. Заходи розробляються та вживаються водночас і на регіональному, і на державному рівнях. Контроль за викидами з боку інспекції з охорони довкілля, місцевих органів влади забезпечує результативність таких заходів. Система моніторингу постійно розвивається та вдосконалюється: щороку збільшується кількість вимірювальних станцій, а систематичність замірів дозволяє відслідкувати динаміку показників забруднення атмосферного повітря. Наявність достатніх обсягів та джерел фінансування моніторингу атмосферного повітря та заходів щодо покращення якості повітря у Польщі забезпечується наявністю і національних джерел фінансування, і коштів ЄС. Очевидно, що уряд Польщі розуміє серйозність наслідків забруднення атмосферного повітря для здоров’я населення, а також наслідки невиконання численних директив ЄС щодо якості атмосферного повітря, тому цьому питанню приділяється значна увага на національному, регіональному та місцевому рівнях.
Джерела:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627) . Закон про охорону навколишнього середовища від 27 квітня 2001 р.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010620627
ДИРЕКТИВА 2008/50/ЄС ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ від 21 травня 2008 року про якість атмосферного повітря та чистіше повітря для Європи
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_950#Text
ДИРЕКТИВА ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ (ЄС) 2016/2284 від 14 грудня 2016 року щодо скорочення викидів у атмосферу деяких видів забруднювачів атмосфери, що вносить зміни до Директиви 2003/35/ЄС та скасовує Директиву 2001/81/ЄС/. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2284
Постанова Ради Міністрів від 29 квітня 2019 року про прийняття Національної програми обмеження забруднення повітря. Uchwała Nr 34 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przyjęcia Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza (M.P. 2019 poz. 572)
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20190000572
ДИРЕКТИВА 2004/107 / ЄС ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ І РАДИ від 15 грудня 2004 року в справі миш’яку, кадмію, ртуті, нікелі та поліциклічних ароматичних вуглеводнях у навколишньому повітрі . DYREKTYWA 2004/107/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32004L0107
ДИРЕКТИВА ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ І РАДИ 2008/50 / ЄС від 21 травня 2008 року про якість повітря та чистіше повітря для Європи . DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32008L0050
Веб-сайт Інформаційний бюлетень для громадськості Міністерства клімату та навколишнього середовища – Оновлення Національної програми охорони повітря . Strona internetowa Biuletyn informacji publicznej Ministerstwa klimatu i środowiska – Aktualizacji Krajowego Programu Ochrony Powietrza
https://bip.mos.gov.pl/prawo/inne-projekty/aktualizacji-krajowego-programu-ochrony-powietrza/
Інтернет сервіс Республіки Польщі – Міністерство Клімату і навколишнього природного середовища – Охорона повітря . Serwis Rzeczypospolitej Polskiej – Ministerstwo Klimatu i Środowiska – Ochrona powietrza
https://www.gov.pl/web/klimat/ochrona–powietrza
ЗАХИСТ ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ 2014 – Інформація про результати перевірки – Вища контрольна палата, Варшава . OCHRONA POWIETRZA PRZED ZANIECZYSZCZENIAMI 2014 – Informacja o wynikach kontroli – Najwyższa Izba Kontroli Warszawa
https://www.nik.gov.pl/plik/id,7764,vp,9732.pdf
1) НАЦІОНАЛЬНА ПРОГРАМА ЗАХИСТУ ПОВІТРЯ ДО 2020 ГОДУ (з перспективою до 2030 року) – МІНІСТЕРСТВО ДОВКІЛЛЯ , ВІДДІЛ ЗАХИСТУ ПОВІТРЯ, ВАРШАВА 2015 . KRAJOWY PROGRAM OCHRONY POWIETRZA DO ROKU 2020 (z perspektywą do 2030) – MINISTERSTWO ŚRODOWISKA, DEPARTAMENT OCHRONY POWIETRZA, WARSZAWA 2015
https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/publications/card/3153
Портал, присвячений охороні навколишнього середовища “SOZOSFERA.PL” – Якість повітря та інспекція охорони навколишнього середовища, Радослав Жепецький . Portal poświęcony ochronie środowiska “SOZOSFERA.PL” – Jakość powietrza a Inspekcja Ochrony Środowiska , Radosław Rzepecki
https://sozosfera.pl/ochrona-powietrza/jakosc-powietrza-a-inspekcja-ochrony-srodowiska/
Веб – сайт Програми «Чисте повітря» . Strona internetowa Programu “Czyste Powietrze” https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/
Веб–сайт Інспекції з охорони навколишнього середовища – Інформація про програму та мету вимірювання забруднення повітря на фонових станціях EMEP у Польщі . Strona internetowa Inspekcji Ochrony Srodowiska – Informacje na temat programu i celu pomiarów zanieczyszczenia powietrza na tłowych stacjach EMEP w Polsce
http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/regional_background_pollution_emep
Веб–сайт “NaszePowietrze” – Система прогнозування концентрацій забруднювачів повітря та біометеорологічних умов, як елемент оцінки якості життя – LIFE-APIS/PL . Strona internetowa “NaszePowietrze” – System prognoz stężeń zanieczyszczeń powietrza i warunków biometeorologicznych jako element oceny jakości życia – LIFE-APIS/PL https://powietrze.uni.wroc.pl/base/t/przepisy-ue
Інтернет–ресурс для новин “NFP – Notes from Poland” – «Польща має найгірший рівень забруднення повітря в ЄС, показує новий звіт», 25 листопада 2020 р. . News internet resource “NFP – Notes from Poland” – «Poland has EU’s worst air pollution, shows new report», Nov.25, 2020
https://notesfrompoland.com/2020/11/25/poland-has-eus-worst-air-pollution-shows-new-report/
Європейське агентство з навколишнього середовища – Якість повітря в Європі – Звіт за 2020 рік. European Environment Agency – Air quality in Europe — 2020 report
https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2020-report
Стаття підготовлена волонтеркою ЕПЛ
Анастасією Слончинською
1 Еng. Clean Air For Europe programme
2 Директива 2016/2284 Європейського Парламенту та Ради від 23 жовтня 2001 року про встановлення національних граничних обсягів викидів окремих забруднюючих речовин в атмосферне повітря; (The National Emission reduction Commitments Directive (NEC Directive))
3 Діоксид сірки
4 загальне позначення для оксидів азоту NO та NO2
5 неметанові леткі органічні сполуки
6 Аміак
7 Відображає концентрацію твердих зважених частинок діаметром до 2.5 мікрометра.
8 ДИРЕКТИВА 2008/50/ЄС ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ від 21 травня 2008 року про якість атмосферного повітря та чистіше повітря для Європи.
9 Директива 2004/107/ЄC Європейського Парламенту та Ради від 15 грудня 2004 р. про миш’як, кадмій, ртуть, нікель та поліциклічні ароматичні вуглеводні в атмосферному повітрі.
10 Ang. European Monitoring and Evaluation Programme
11 Одиниці адміністративного устрою
12 Ang. European Environmental Agency