Міністерство інфраструктури України, яке є центральним державним органом, що веде міжнародні переговори щодо можливості будівництва водного шляху Е-40 з Балтійського моря у Чорне, не проводило жодних консультацій із іншими державними органами. Такого висновку екологи і волонтери ЕПЛ дійшли, отримавши відповіді від низки вищих органів виконавчої влади.
Так, Міністерство інфраструктури України у своєму листі № 1940/27/10-18 від 01.03.2018 вказує про переваги будівництва водного шляху Е-40 (зростання торгових потоків між Білоруссю, Польщею і Україною та сприяння багатосторонній торгівлі між країнами Європейського Союзу і країнами Східного партнерства) та підкреслює, що проект відновлення міжнародного водного шляху Е-40 є підтримано на національному рівні у всіх країнах-учасницях. Екологічна складова проекту у листі Мінінфраструктури зведена лише до того, що проект має покращити водопостачання, хоча, яким чином це може статися, не було пояснено.
Екологічна складова такого проекту має бути оцінена не менш ретельно, ніж економічна. Для прийняття рішення щодо проекту, реалізація якого впливає або може вплинути на стан навколишнього середовища, необхідна участь громадськості. Це право закріплене у ст. 9 п. (б) Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Крім того, 18 грудня 2003 р. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України затверджено Положення про участь громадськості у прийнятті рішень у сфері охорони довкілля, яким визначено та конкретизовано порядок реалізації цього права. У рішенні щодо цього проекту громадськість не брала участі. З іншого боку, жодної інформації про будь-яке рішення, прийняте на рівні України, досі не відомо. Хоча у соціальних мережах Міністр інфраструктури Володимир Омелян повідомляє, що «рити» Е-40 в Україні почнуть вже у 2018 році1.
Міністерство інфраструктури також зазначає, що міжнародним консорціумом, що складається з польських, білоруських та українських організацій, під керівництвом Морського інституту у Гданську розроблено техніко-економічне обгрунтування цього проекту, в якому детально вивчені економічні, соціальні, технічні, екологічні та фінансові аспекти відтворення водної магістралі Е-40. Проте у листі Міністерства екології та природних ресурсів № 5/4-7/2450-18 від 12.03.2018 висловлене занепокоєння щодо впливу будівництва водного шляху Е-40 на навколишнє середовище2. Серед іншого, в листі Мінприроди зазначено, що «реалізація проекту будівництва водного шляху Е-40 включає втручання в природне середовище; остаточне рішення щодо його підтримки може бути прийняте лише за результатами здійснення оцінки впливу на довкілля».
Крім того, Державне агентство водних ресурсів України у своєму листі № 1687/9/11-18 від 22.03.2018 зазначило, що «реалізація зазначеного проекту включає втручання у природне середовище і остаточне рішення щодо його впровадження може бути прийняте після процедури оцінки впливу на навколишнє середовище, відповідно до положень Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля». Екологічні витрати не мають перевищувати економічну вигоду».
Таким чином, до проходження процедури оцінки впливу на довкілля говорити про конкретні наміри проведення робіт є необачним і поспішним кроком. На думку ЕПЛ, проект водного шляху Е-40 повинен вийти на рівень широкого громадського обговорення, а не лишатися темою таємних переговорів президентів і міністрів України і Білорусі.
Попередні повідомлення на тему Е-40:
1. Мінприроди України: водний шлях Е-40 становитиме екологічну небезпеку
2. Водний шлях через зону відчуження покращить водопостачання 2/3 населення України?
3. Водний шлях Е-40 загрожує виконанню угоди про асоціацію з ЄС
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e40-zagrozhuye-vykonannyu-ugody-pro-asotsiatsiyu-z-yes/
4. Судноплавний шлях Дніпром лобіює президентська партія та «НІБУЛОН»
http://epl.org.ua/announces/7705/
5. Водний шлях Е-40: загроза радіаційного забруднення Дніпра
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e-40-zagroza-radiatsijnogo-zabrudnennya-dnipra/
6. Непрозоре підписання дорожньої карти Е-40: екологічні ризики
http://epl.org.ua/announces/neprozore-pidpysannya-dorozhnoyi-karty-e-40-ekologichni-ryzyky/
7. Нардепи нишком узаконюють водний шлях Е-40
http://epl.org.ua/announces/nardepy-nyshkom-uzakonyuyut-vodnyj-shlyah-e40/
Актуальна інформація про кампанію протистояння проекту водного шляху Е-40 розміщена на сайті http://stope40.org; https://www.youtube.com/watch?v=75KGIq7SToU
Контакти:
Стемпковська Наталія, волонтер ЕПЛ
Василюк Олексій, еколог ЕПЛ
office@epl.org.ua, vasyliuk@gmail.com
(032) 255 76 82