Вчора розпочався Саміт ЄС та Україна, де наша держава звітується про стан виконання Угоди про Асоціацію між ЄС та Україною. У спільній заяві Саміту1 ЄС висловив підтримку амбіційному прагненні України апроксимувати своє законодавство та політику із Європейським зеленим курсом та наголосив на важливості прогресу України у виконанні своїх зобов’язань в сфері зміни клімату, довкілля, транспорту та сільського господарства та погодився на подальший діалог щодо необхідних кроків в цих сферах. У 2021 році заплановано перегляд досягнутих цілей угоди про Асоціацію Україною, тому часу наздогнати графік апроксимації директив ЄС в сфері довкілля залишилося в України зовсім мало.
Хочемо нагадати, що на сьогодні реформи державного екологічного контролю та управління відходами залежать в першу чергу від роботи парламенту та, зокрема, профільного комітету. Громадськість занепокоєна гальмуванням цих реформ, непрозорістю законотворчого процесу щодо проєктів законів «Про державний екологічний контроль» та «Про управління відходами» та. Прозорість цих реформ як ніколи є важливою: корупційні схеми породжуються, в першу чергу, НЕПРОВЕДЕННЯМ, заморожуванням цих реформ.
З моменту затвердження Концепції2 вже понад три роки триває процес реформування системи державного екологічного контролю. Попри тривалу і активну роботу експертів та профільного Міністерства законопроєкт № 3091 «Про державний екологічний контроль», досі не пройшов і першого читання у Парламенті. Разом з тим, законопроект № 3091 є єдиною комплексною пропозицію реформи у цій сфері. Він покликаний подолати обмеження, що накладаються на контролюючі органи рамковим законом про державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, усунути дублювання повноважень, звести функції державного екологічного контролю в один орган, а також запровадити сучасну ефективну систему адміністративно-господарської відповідальності за порушення природоохоронного законодавства для суб’єктів господарювання. Сумна екологічна ситуація в державі є найкращою ілюстрацією системних проблем існуючого механізму державного екологічного контролю. Механізму, який, з одного боку, є пережитком радянських часів не здатним належно регулювати ринкову економіку, а з другого – на стільки обмеженим у інструментах і засобах, що недопуски екологічних інспекторів на перевірки стали не виключенням, а правилом для більшості забруднювачів. І хоча реформа у цій сфері прямо не передбачена Угодою про Асоціацію, нездатність держави забезпечити ефективний державний екологічний контроль зведе нанівець досягнення будь-яких інших секторальних екологічних реформ.
Використовуючи такий інформаційний привід, як отримання хабаря народним депутатом О. Юрченком, більшість сторін, які не зацікавлені в прийняття закону «Про управління відходами» №2207-1-д, здійснюють інформаційні атаки на законопроєкт та реформу в цілому, намагаючись штучно закріпити за ними статус «корупційних» та заблокувати. Серед таких груп впливу представники чорного ринку збирання металобрухту, перевізники відходів, оператори звалищ, які не відповідають вимогам законодавства, колишні чиновники корупційного ДП «Укрекоресурси» тощо. Наголошуємо, що затягування з підготовкою до другого читання рамкового законопроєкту «Про управління відходами» або його блокування призведуть до блокування всієї подальшої реформи управління відходами в країні, в тому числі неможливості затвердження регіональних планів управління відходами, на розробку яких вже спрямовані десятки мільйонів гривень з бюджетів усіх областей, неможливості будівництва сміттєпереробних підприємств, неможливості запровадження повномасштабного роздільного збирання відходів, неможливості введення розширеної відповідальності виробника на основі європейських директив для таких потоків відходів як упаковка, батареї і акумулятори, електричне і електронне обладнання, шини, оливи тощо.
Тому проєкт Закону України «Про управління відходами» має бути якнайшвидше підготовлений до другого читання та прийнятий парламентом. Відтак вимагаємо відкритого прозорого законотворчого процесу, а саме: розміщення таблиці із запропонованими правками до 2207-1-д та якнайшвидшого їхнього опрацювання та включення в порядок денний пленарних засідань ВРУ законопроєкту №2207-1- д «Про управління відходами» в листопаді 2020 року для схвалення в цілому.
А також вимагаємо включення законопроєкту №3091 в порядок денний пленарних засідань ВРУ у жовтні 2020 року для повторного першого читання.
1 https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2020/10/06/joint-statement-following-the-22nd-eu-ukraine-summit-6-octobre-2020/?fbclid=IwAR1S9563ip_YzAwjn2slLtCn14T88Xb2lnsOdQ4i6f8FNqleDhocGzGzo9c
2 Концепція реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. № 616-р, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/616-2017-р#n8