Електричний автотранспорт стає дедалі популярнішим, оскільки має потенціал для зниження забруднення повітря і викидів парникових газів. Виявляється, електромобілі можуть мати ще одну перевагу — вони охолоджують міста.
Звичайний бензиновий двигун надзвичайно неефективний. Більшість енергії, виробленої маленькими вибухами всередині такого двигуна, насправді втрачається у вигляді тепла. Двигун, на якому працює електромобіль, навпаки, набагато ефективніший і втрачає набагато менше енергії на нагрівання. Різниця настільки разюча, що якщо всі автомобілі в Пекіні будуть замінені електричними версіями, влітку місто стане на 0,94°C прохолоднішим.
Це особливо важливо в містах, які страждають від ефекту міського теплового острова, коли міста нагріваються більше, ніж навколишня сільська місцевість, оскільки будівлі та бетон заважають виділенню тепла в повітря. «Чим сильніший ефект міського теплового острова, тим більші переваги», — говорить керівник дослідження Кенбінг Лі з Університету провінції Хунань та Університету штату Мічиган.
Лі та його колеги досліджували, як перехід на електромобілі вплине на міський тепловий острів Пекіну. Місто, літні температури в якому останніми роками сягали 50°C, половиною свого надлишкового тепла завдячує транспортним засобам та кондиціонерам повітря. У 2012 році пекінський електротранспорт випромінював в середньому тільки 19,8% тепла, порівняно зі звичайними транспортними засобами. Частину тепла досі генерують електростанції, які виробляють енергію для електромобілів, втім, це не так суттєво, оскільки вони, як правило, віддалені від міських центрів. Але якщо говорити про кондиціювання повітря, існує також зворотний зв’язок — зменшення теплових викидів транспортних засобів призведе до зниження міських температур, тому людям не потрібно буде використовувати стільки електроенергії.
В цілому, заміна звичних бензинових електромобілів могла б щодня заощаджувати 14,4 мільйонів кіловат-годин енергії і скоротити викиди вуглекислого газу майже на 12 тисяч тонн на добу, розрахували дослідники. І замість того, щоб бути спекотнішим на 3°C, ніж навколишня сільська місцевість, Пекін був би лише на 2°C теплішим. Як говорить Лі, він очікує, що інші міста побачать аналогічні переваги.
Це не означає, що треба бігти купувати Tesla. Навіть Лі не має наміру купляти електромобіль, поки його машина не дійде кінця свого терміну служби. І він і його колеги відзначають, що існують палкі суперечки стосовно того, відкласти чи прискорити заміну звичайних транспортних засобів електричними, оскільки виробничі процеси нових технологій дорожчі і спричиняють більше забруднення, ніж виробництво звичайних автомобілів.
Крім того, з допомогою у боротьбі зі зміною клімату та скороченні забруднення досі не все ясно. Існують проблеми в переході від двигунів і печей, які спалюють викопне паливо, до таких, що працюють на електриці. Наприклад, утилізація акумуляторів та їх висока вартість, зазначає Крістофер Кеннеді, інженер з Університету Торонто. Величезне значення має походження енергії в акумуляторі електромобіля. Дослідження 2011 року, наприклад, дійшло висновку, що електричні автомобілі в Китаї насправді продукують більше шкідливих речовин, які забруднюють повітря, ніж бензинові автомобілі, оскільки електроенергія в країні переважно генерується вугільними електростанціями.
Кеннеді зазначає, що викиди парникових газів також «лише зводяться до стратегії електрифікації, за якої викопне паливо замінюється електроенергією з відповідних низько-карбонових джерел». Іншими словами, ідея електромобіля, як засобу скорочення забруднення та запобігання зміні клімату, спрацює, тільки якщо електротранспорт черпатиме енергію з поновлюваних джерел, таких як вітер і сонце.
А зниження міських температур влітку буде приємним бонусом.