З грудня 2017 року в Україні діє процедура оцінки впливу на довкілля, запроваджена на виконання Угоди про Асоціацію з ЄС. За минулі два роки ОВД показало себе дійсно ефективним інструментом участі громадськості в процесі прийняття рішень та екологізації окремих видів діяльності.
Проте останніми місяцями відмічається негативна тенденція щодо якості прийняття рішень в процедурі ОВД з боку уповноважених органів. Яскравим прикладом є ситуація з висновками ОВД щодо проведення рубок лісу, рішення по яким приймає Мінекоенерго.
ЕПЛ протягом останніх місяців проаналізувало 17 звітів ОВД лісогосподарських підприємств, по яким були отримані позитивні висновки ОВД.
Висновки невтішні :
1) Всі звіти ОВД являють собою компіляцію матеріалів лісовпорядкування, відповідей державних органів та копі-пейст з аналогічних звітів ОВД інших областей.
Фрагмент з звіту ОВД Славського лісового господарства, вплив на флору, фауну та біорізноманіття скопійований з аналогічного звіту для лісгоспів Полтавщини
2) До підготовки жодного звіту не залучались фахівці-біологи і не проводились польові дослідження. В деяких випадках до звіту були подані матеріали досліджень біологів минулих років, але їх результати жодним чином не враховувались в планах рубок.
Фрагмент з протоколу громадських слухань щодо ДП “Білокоровицьке лісове господарство”
3) Основним методом “досліджень” при підготовці звітів був “метод аналогій”
Фрагмент з протоколу громадських слухань щодо ДП “Бориспільське лісове господарство”
4) Не було проведене жодних інших досліджень, наприклад впливу суцільних рубок в гірських регіонах на водний режим річок. Автори всіх звітів вважають,що дотримання вимог лісового законодавства України є достатнім аби мінімізувати вплив на довкілля без жодних додаткових обмежень.
5) Автори звітів ігнорували пропозиції громадськості до змісту звітів.
6) В окремих звітах автори суперечили самі собі і писали речі, які іншим словом аніж “маячня” характеризувати неможливо.
7) Автори звітів подаються завідомо неправдиву інформацію в звіті.
Наприклад :
Турківське ДЛГП “Галсільліс” у відповідь на пропозицію громадськості заборонити проведення суцільних рубок на деяких ділянках (старше 120 років, тих що належить до оселищ Смарагдової мережі тощо) у звіті ОВД вказало, що “суцільні РГК у древостанах не плануються”, у відповідь на іншу пропозицію вказало “в рекреаційно-оздоровчих, захисних, експлуатаційних лісах суцільні рубки не плануються”. Тобто автори звіту в одному розділі звіту визнали, що вони не будуть планувати суцільних рубок, проте в іншому розділі подали такі рубки в переліку планованої діяльності.
ДП “Бориспільське ЛГ” проігнорувало пропозиції громадськості і не надало в звіті квартально-видільного переліку ділянок, де плануються рубки. На громадських слуханнях на це запитання теж не було отримано відповіді.
ДП “Старовижівське ЛГ” написало, що не буде проводити рубок в ПЗФ та вздовж берегів річок, хоча у включеному у звіт фонді РГК такі рубки були наявні у значній кількості.
І хоча жоден з звітів не відповідав вимогам, поставленим Законом України “Про оцінку з впливу на довкілля”, всі вони отримали позитивні висновки ОВД! Наразі на висновок очікує ще більше десятка звітів ОВД, аналогічної “якості”.
Відмову отримав лише звіт ДП “Цуманське ЛГ”, по формальним причинам недотримання процедури.
Мінекоенерго, на жаль, демонструє суто формальний підхід до прийняття рішень — результат процедури ОВД абсолютно не залежить від якості та змісту звіту, результатів громадського обговорення чи зауважень громадськості.
Складається враження, що фахівці управління з оцінки впливу на довкілля взагалі не читають звіти, а видають формальні висновки, які відрізняються між собою лише географічними назвами та цифрами. Найбільш цинічним є відповідь на зауваження громадськості “все враховано”, хоча насправді зауваження жодним чином не враховуються!
Наприклад, волонтер ЕПЛ Богдан Кученко провів фаховий багатогодинний аналіз звіту ОВД ДП “Сколівське лісове господарство” і знайшов багато невідповідностей вимогам закону і надав свої зауваження. А аналітик ЕПЛ Тєстов Петро запропонував обмежити суцільні рубки в деяких категоріях лісів, відповідно до написаного самими авторами звіту ОВД. Всі ці зауваження фактично були проігноровані повністю, висновок ОВД по “Сколівське лісове господарство” окрім цифр та географічних назв не відрізняється від висновків ОВД по іншим лісгоспам.
В даний момент на етапі отримання висновку ОВД знаходяться звіти ОВД інших лісогосподарських підприємств, які не відрізняються жодним чином по якості від наведених вище звітів. Ми сподіваємось, що під час їх розгляду Мінекоенерго буде діяти у відповідності до вимоги законодавства, а не формально.
Контакти:
Петро Тєстов, аналітик ЕПЛ
office@epl.org.ua, petro.testov@gmail.com