5 лютого в Києві відбулися переговори щодо початку робіт з будівництва водного шляху Е-40. Нагадаємо, що до цього руйнівного для природи проекту немає жодних державних рішень в Україні. Також жоден Вищий орган виконавчої влади в Україні, причетний до обговорення проекту, не надає відповіді на питання про те, на якому етапі обговорення знаходиться проект.
Будівництво водного шляху Е-40 лобіюється окремими політичними силами та державними органами Білорусі, Польщі та України1. Загальна протяжність Е-40, який має пройти територією Польщі, Білорусі та України – 2000 кілометрів. Передбачається, що маршрут з’єднає Чорне і Балтійське моря2. Головними екологічними ризиками проекту є руйнування природних комплексів українського і білоруського Полісся, а також радіаційне забруднення Дніпра, адже риття каналу планується через всю зону відчуження ЧАЕС.3
Як ми повідомляли раніше, Мінприроди України бачить загрозу у цьому проекті та розраховує на його провал у разі, якщо процес триватиме в законному полі4. Втім, щодо останнього існують неабиякі сумніви, адже проект лобіюється представниками президентської партії5, а процес погодження ретельно приховують від українців6, 7.
У переговорах у Києві взяли участь: в. о. голови АМПУ Райвіс Вецкаганс, заступник голови Адміністрації морських портів України (АМПУ) Дмитро Роменський, начальник Філії «Днопоглиблювальний флот» АМПУ Сергій Бомчак, генеральний директор РУЕСП «Днепробугводпуть» Микола Котецкій, директор РУ Днепродвінского ПВП «Днепробугводпуть» Олександр Науменко. Згідно з повідомленням, орієнтовний обсяг ґрунту, який необхідно витягти для забезпечення навігації, становить 1,2 млн кубометрів. Українська сторона повідомила про старт масштабних ремонтних робіт спеціалізованого флоту Філії «Днопоглиблювальний флот» АМПУ, який буде задіяно в проведенні днопоглиблення Прип’яті. Також для інтенсифікації робіт українською стороною планується залучити підрядні компанії, які будуть визначені на відкритих торгах в системі Prozorro. Білоруська сторона планує задіяти власний флот РУЕСП «Днепробугводпуть»8. В повідомленні також йдеться про те, що «зустріч пройшла в рамках виконання рішень Міжурядової білорусько-української змішаної комісії з питань торгово-економічного співробітництва. Спільна робота української і білоруської сторін проходить на виконання Дорожньої карти9 щодо поліпшення судноплавства на річках Дніпро і Прип’ять в рамках проекту відновлення міжнародного шляху Е-40». Попри неодноразові звернення ЕПЛ, нам не було надано тексту зазначеної дорожньої карти та жодної інформації про стан розробки проекту. Тим часом джерела інфраструктурного відомства також говорять, що у грудні 2018 року АМПУ і ЗАТ «Белтопенерго» підписали меморандум щодо будівництва водного шляху Е-4010.
Попередні повідомлення на тему Е-40:
1. Мінприроди України: водний шлях Е-40 становитиме екологічну небезпеку
2. Водний шлях через зону відчуження покращить водопостачання 2/3 населення України?
3. Водний шлях Е-40 загрожує виконанню угоди про асоціацію з ЄС
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e40-zagrozhuye-vykonannyu-ugody-pro-asotsiatsiyu-z-yes/
4. Судноплавний шлях Дніпром лобіює президентська партія та «НІБУЛОН»
http://epl.org.ua/announces/7705/
5. Водний шлях Е-40: загроза радіаційного забруднення Дніпра
http://epl.org.ua/announces/vodnyj-shlyah-e-40-zagroza-radiatsijnogo-zabrudnennya-dnipra/
6. Непрозоре підписання дорожньої карти Е-40: екологічні ризики
http://epl.org.ua/announces/neprozore-pidpysannya-dorozhnoyi-karty-e-40-ekologichni-ryzyky/
7. Нардепи нишком узаконюють водний шлях Е-40
http://epl.org.ua/announces/nardepy-nyshkom-uzakonyuyut-vodnyj-shlyah-e40/
8. Проект водного шляху Е-40: позиції міністерств розходяться
http://epl.org.ua/announces/proekt-vodnogo-shlyahu-e-40-pozytsiyi-ministerstv-rozhodyatsya/
Актуальна інформація про кампанію протистояння проекту водного шляху Е-40 розміщена на сайтах http://stope40.org ; https://www.youtube.com/watch?v=75KGIq7SToU
Контакти:
Василюк Олексій, еколог ЕПЛ
office@epl.org.ua , vasyliuk@gmail.com
(032) 255 76 82