Представляючи європейський ЕКО Форум (коаліцій неурядових екологічних організацій Європи) юристи ЕПЛ брали участь в розробці Протоколу зі стратегічної екологічної оцінки до конвенції Еспо.
Метою нашої участі було, в першу чергу, забезпечити відображення інтересів громадськості у Протоколі і, зокрема, включення відповідних положень щодо участі громадськості у процесі проведення стратегічної екологічної оцінки (оцінки впливу на довкілля планів та програм розвитку галузей народного господарства, а також політики та законодавства).
Саме завдяки активній роботі та участі громадських організацій прийнятий у 2003р. текст Протоколу передбачає необхідність залучення громадськості у цей процес.
Враховуючи взаємозв’язок між різними видами економічної діяльності і її наслідками для довкілля, а також, підтверджуючи необхідність забезпечення сталого розвитку, була створена Конвенція про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті (Конвенція Еспо).
Мета Конвенції – запобігти значному шкідливому транскордонному впливу, як результату запланованої господарської діяльності, а також його зменшення і контроль за ним. Хімічні комбінати, нафтоочисні заводи, нафто та газопроводи з трубами великого діаметру, вирубка лісів на великих площах, установки щодо спалювання відходів, їхня хімічна обробка може мати значний вплив на територію, природні ресурси, населення інших держав.
Сторона походження, відповідно до положень Конвенції, забезпечує оповіщення зачеплених сторін про запланований вид діяльності. Сторона походження надає громадськості у районах які, ймовірно, будуть зачеплені, можливість брати участь у відповідних процедурах оцінки впливу запланованої діяльності на навколишнє середовище і забезпечує, щоб ця можливість, яка надається громадськості зачепленої сторони, була рівноцінна можливості, яка надається громадськості сторони походження.
Сторона походження також проводить із зачепленою стороною консультації щодо потенційного транскордонного впливу запланованої діяльності та заходів щодо зменшення або усунення її впливу. Конвенція визначає вимоги щодо документації з оцінки впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті, яка повинна бути надана зачепленим державам та громадськості цих держав для ознайомлення. Остаточне рішення про заплановану діяльність повинно містити результати такої оцінки впливу, а також результат консультацій.
Якщо держави мають сумніви щодо необхідності застосування положень конвенції до конкретної діяльності (проекту будівництва тощо), в рамках конвенції може бути створена спеціальна Комісія щодо запиту. Така комісія була створена лише один раз у випадку скарги Румунії на Україну.
У рамках конвенції створений Комітет з імплементації, який уповноважений розглядати питання дотримання конвенції, зокрема розглядати скарги Сторін про невиконання конвенції. У 2004-2008 році комітет на вимогу Румунії розглядав дотримання конвенції Україною. У 2009 році Україна звернулася до комітету із скаргою на дії Румунії.
Україна ратифікувала Конвенцію Еспо 19.03.1999 року
Конвенція набрала чинності для України 18.10.1999 року.
Дотримання конвенції:
- Лист Комітету з дотримання конвенції Еспо Уряду України від 07.04.2009 року
- Лист Економічної комісії ООН Уряду України від 16.10.2009 року
- Висновки і рекомендації за поданням Румунії стосовно України (EIА/IC/S/1) Доповідь Комітету з імплементації (текст за цим посиланням http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2008/eia/ece.mp.eia.2008.6.r.pdf)
- Додаток до Висновків і рекомендацій за поданням Румунії стосовно України (EIА/IC/S/1) (текст за цим посиланням http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/eia/documents/bucharest/eia.ic.s.1.rev.1.r.pdf)
- Незалежний огляд заходів правового, адміністративного та іншого характеру, що здійснюються Україною з метою впровадженя положень Конвенції Еспо (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2009/eia/ic/ece.mp.eia.ic.2009.5.r.pdf)
- Рішення V/4, прийняте на П’ятій Нараді Сторін Конвенції Еспо, 2011 (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2011/eia/decision.V.4.r.pdf)
- Звіт Української Сторони щодо питань порушених у п. 24 рішення V/4, прийнятого на П’ятій Нараді Сторін Конвенції (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/eia/documents/ImplementationCommittee/eia.ic.s/eia.ic.s.1/Report_by_Ukraine__31.12.2012_UKR.pdf)