Справа: оскарження відмови у ненаданні інформації щодо гексахлорбензолу
Регіон: Україна, Івано-Франківська область, м. Калуш.
Суть справи: захист права на інформацію, в тому числі на екологічну інформацію.
Сторони: МБО «Екологія-Право-Людина», Департамент Івано-Франківської ОДА.
Суть проблеми: МБО «Екологія-Право-Людина» відмовлено у наданні інформації щодо видалення гексахлорбензолу з території Калуського району
Основні факти:
Ненадання інформації Департаментом Івано-Франківської ОДА
8 грудня 2014 року ЕПЛ звернулися із запитом до Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі – Івано-Франківська ОДА) з проханням надати документи та інформацію щодо видалення відходів гексахлорбензолу, що знаходилися на території Калуського району, зокрема:
На балансі якого підприємства знаходилися відходи гексахлорбензолу і в якій кількості, просимо надати копії рішень про передачу на баланс та копії відповідних підтверджуючих бухгалтерських документів.
Чи проводилася інвентаризація відходів гексахлорбензолу на полігонах Калуського району, якщо так, то коли, надати копії актів інвентаризації.
В якій кількості, у якому вигляді та тарі знаходилися відходи на момент затарення їх у спеціалізовану тару, призначену для транспортування для вивезення за кордон.
Чи кількість відходів, зазначена в договорах, включала залишки рослин та ґрунту.
Вагу тари, хто і коли затарював відходи гексахлорбензолу.
Чи складалися акти затарення і зважування відходів гексахлорбензолу із залученням представників органів державної виконавчої влади, місцевого самоврядування і Виконавця, якщо так, то просимо надати їх копії.
Чи визначалася концентрація гексахлорбензолу у відходах, що передавалися для видалення Виконавцю згідно договорів, якщо так, то просимо надати копії результатів досліджень.
Скільки коштів і по яких договорах сплачено за видалення відходів гексахлорбензолу, надати копії всіх договорів, актів приймання-передачі наданих послуг, копії платіжних документів.
Чи підписані по всіх договорах акти приймання-передачі наданих послуг із видалення небезпечних відходів гексахлорбензолу, якщо так, то надати їх копії. Також просимо зазначити чи підписані акти підтверджують виконання повністю всіх умов по видаленню відходів та чи в наявності документи визначені, зокрема, п. 4.4.1 та 4.4.2 Договору №55 від 29 серпня 2013 року, надати копії цих документів.
Копії документів, що підтверджують факт видалення відходів, де, ким, коли і яку кількість видалено.
22 грудня 2014 року вхідним листом № 947 Івано-Франківська ОДА повідомила, що даний запит опрацьовується за її дорученням Департаментом будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури (далі – Департамент Івано-Франківської ОДА).
Запитом №89 від 24 лютого 2015 року ЕПЛ також просила надати кваліфікаційні критерії, що підтверджують наявність та відповідність учасника процедури закупівлі ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД» щодо забезпечення надання послуг із збирання небезпечних відходів.
4 березня 2015 року ЕПЛ звернулася із ще одним запитом №117 до Департаменту БЖКГ про надання наступної інформації: чи Департаментом БЖКГ у надісланому запиті до ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД» вимагалося документальне підтвердження провадження господарської діяльності відповідно до положень статуту, зокрема, нотаріально засвідчені копії дозволів та (або) погоджень на поводження з небезпечними відходами відповідних країн, якщо так, то надати копії таких дозволів; надати кваліфікаційні критерії, що зазначалися у запиті надісланому ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД» і надати копію запиту; також надати копію документації процедури закупівлі одного з учасників – ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД» послуг із збирання небезпечних відходів, що слугувала укладенню договору №55 від 29 серпня 2013 року.
Усю запитувану інформацію та документи ЕПЛ не отримали. При цьому відмову у наданні інформації Департамент обґрунтовував наявністю відкритого кримінального провадження, яке унеможливлює надати копії документів. Окрім того, Департамент відмовив у наданні копій документації процедури закупівлі у ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД» послуг із збирання небезпечних відходів, вказавши, що така інформація є конфіденційною і не може бути надана ЕПЛ. Такі дії Департаменту порушили право ЕПЛ на доступ до інформації.
ЕПЛ звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовом проти Івано-Франківської ОДА та її Департаменту з вимогами визнати протиправними дії по ненаданню інформації та зобов’язати відповідачів надати інформацію.
02 листопада 2015 року Львівський окружний адміністративний суд прийняв постанову, якою адміністративний позов задовольнив частково та визнав протиправними дії відповідачів у ненаданні інформації. Проте суд не зобов’язав відповідачів надати інформацію.
Не погоджуючись із рішення суду першої інстанції, Позивач звернувся із апеляційною скаргою на вищезгадане рішення суду до Львівського апеляційного адміністративного суду України. Ухвалою від 21 квітня 2016 року у справі № 876/11972/15 суд апеляційної інстанції залишив апеляційну скаргу ЕПЛ без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року у справі № 813/2654/15 – без змін(Додаток 4).
29 листопада 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 813/2654/15 задовольнив касаційну скаргу ЕПЛ, скасував рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині та видав нове рішення, яким визнав протиправними дії Івано-Франківської ОДА та її Департаменту у ненаданні інформації та зобов’язав Відповідачів надати інформацію на запити ЕПЛ1.
У своїй постанові Верховний Суд погодився із доводами ЕПЛ, та констатував, що запитувана позивачем інформація не віднесена ані до конфіденційної, ані таємної, ані службової, а є саме публічною інформацією, а відмова у наданні інформації є необґрунтованою.
Таким чином, ЕПЛ вдалось у судовому порядку відстояти своє право на доступ до інформації. Станом на сьогодні триває виконавче провадження у цій справі.