Справа: “ДСК” у Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища у Львівській області
Регіон: Україна
Суть справи: захист права на інформацію
Сторони: позивач – МБО «Екологія-Право-Людина», відповідач – Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області.
Суть проблеми: Протягом чотирьох років МБО «Екологія – Право – Людина» веде боротьбу з втаємниченням екологічної інформації в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Львівській області. Починаючи з травня місяця 2006 року, Держуправлінням висновки державної екологічної експертизи відносилися до конфіденційної інформації, якій може надаватися гриф «Для службового користування». Такі дії управління, в свою чергу, потягнули за собою низку обмежень по доступу до такої інформації для громадськості, представниками якої є ЕПЛ.
Основні факти:
Положення ч.1 ст.4 Оргуської конвенції закріплює за державними органами Сторін Конвенції обов’язок надавати екологічну інформацію громадськості, включаючи копії фактичних документів, що містять або охоплюють таку інформацію.
Відповідно до положень ч.2 ст.50 Конституції України кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.
Однак, незважаючи на імперативність і, в першу чергу, очевидність, діючих положень, непоодинокими залишаються випадки створення обмежень для громадськості у доступі до джерел екологічної інформації. Зокрема, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області, починаючи з травня 2006 року власними підзаконними нормативно-правовими актами обмежило доступ громадськості до екологічної інформації в частині висновків екологічних експертиз регіону.
Політика віднесення висновків державної екологічно експертизи до Переліків конфіденційної інформації, якій може бути надано гриф «ДСК», тягне за собою ряд обмежень у доступі до такої інформації у відповідності до положень ч.8 ст.30 Закону України «Про інформацію» та Постанови Кабінету Міністрів України № 1893 від 27.11.1998 року «Про затвердження Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави».
Як наслідок, в порушення положень, закріплених у пункті 2 статті 50 Конституції України; пункті 3 статті 1, частині 1 статті 4 Оргуської конвенції; абзацах 3 та 5 частини 1 статті 25 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»; пунктах 1, 3-5 статті 5, статтях 10, 39 Закону України «Про екологічну експертизу»; абзаці 1 частини 4 статті 30 Закону України «Про інформацію», громадськість фактично позбавляється права доступу до значущого пласту екологічної інформації в регіоні.
З метою усунення перешкод у доступі до екологічної інформації, 15.09.2009 року ЕПЛ звернулася з позовом до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Львівській області про визнання незаконними та скасування положень наказів Держуправління, у відповідності до яких гриф «ДСК» присвоювався висновкам екологічної експертизи.
25 листопада 2009 року Львівським окружним адміністративним судом проголошено рішення, яким задоволено в повному обсязі позовні вимоги ЕПЛ у справі за позовом до Державного управління охорони навколишнього природного середовища. Зокрема, Львівським окружним адміністративним судом, як судом першої інстанції, визнано незаконними дії Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області по віднесенню висновків державної екологічної експертизи до інформації, якій може бути наданий гриф «ДКС» в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Львівській області; визнано незаконними та скасовано положення наказу Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області від 19.05.09 року № 31-і в частині, що стосуються п.14 додатку № 1 «Переліку конфіденційної інформації, якій може бути наданий гриф «ДКС» в Державному управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області; зобов’язано Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області утриматися від вчинення дій по віднесенню висновків державної екологічної експертизи до інформації, якій може бути наданий гриф «ДКС» в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Львівській області.
На вказану постанову Держуправлінням було подано апеляційну скаргу. 22 лютого 2013 року Львівський апеляційний адміністративний суд, розглянувши апеляційну скаргу Державного управління ОНПС у Львівській області, залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції, винесене на користь ЕПЛ, – без змін.