Справа: Міжнародна торгівля квотами на викиди парникових газів Україною
Регіон: Україна
Суть справи: налагодження в Україні контролю за діяльністю із торгівлі квотами на викиди парникових газів та забезпечення доступу громадськості до інформації про торгівлю викидами парникових газів, яка здійснюється в рамках Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату.
Суть проблеми: Україна почала торгівлю квотами на викиди парникових газів, реалізовуючи гнучкий механізм згідно ст. 17 Кіотського протоколу. При цьому належного нормативного регулювання даної діяльності в Україні немає, не визначено процедури витрачення коштів, отриманих внаслідок продажу квот, не зрозуміло, на які проекти такі кошти будуть витрачатися та хто контролюватиме реалізацію проектів, які фінансуватимуться із даних надходжень.
Основні факти:
Україною підписано угода про продаж квот на викиди парникових газів із Японією. Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» зверталася із інформаційними запитами до Мінприроди та Національного агентства екологічних інвестицій, для з’ясування питання, правової природи даної угоди, відповідальності та контролю за її виконанням, пріоритетних галузей та проектів для фінансування, процедури витрачення коштів, отриманих від продажу квот на викиди парникових газів. Повної інформації нам не надано, повідомлено, що інформацію про дану угоду становить комерційну таємницю. Таким чином уже на початковому етапі укладення та підписання угоди, доступ громадськості до неї обмежено, проконтролювати чи отримати інформацію про виконання такого роду міжнародних договорів громадськість немає можливості.
- Торгівля викидами парникових газів Україною повинна здійснюватися в умовах, коли забезпечено доступ громадськості до інформацію про таку діяльність. Кошти, отримані від торгівлі квотами на викиди парникових газів повинні витрачатися на екологічні проекти за чітко визначеною процедурою. Повноваження із підписання, виконання та контролю за виконанням міжнародних угод з торгівлі квотами і розприділення коштів від торгівлі викидами не можуть бути зосереджені в межа однієї гілки влади та навіть одного орану державної виконавчої влади. Саме такою є ситуація в Україні, коли усі ці функції виконує Національне Агентство екологічних інвестицій і чітких контролюючих повноважень інших органів державної влади за діяльністю Агентства немає.
У зв’язку із вказаним вище ЕПЛ зверталися з позовом проти НАЕІ та КМУ оскільки Кабінетом Міністрів відповіді ЕПЛ взагалі не надано, а перенаправлено дане звернення в НАЕІ, як орган, що уповноважений від імені України на підписання даної угоди. НАЕІ відповідно підготовлено та надано ЕПЛ відповіді однакового змісту, в яких вказано, що інформація про суму договору є конфіденційною, копію угоди нам не надано, та також не роз’яснено ряд питань, пов’язаних із підписанням угоди, які, як вказував представник НАЕІ, повинні роз’яснюватися Міністерством юстиції України, а не органом, до якого звернулися ЕПЛ.
Після проведення семи судових засідань, 17 червня 2010 року Львівським окружним адміністративним судом винесено постанову, якою позов МБО «Екологія-Право-Людина» до Кабінету Міністрів України та Національного агентства іноземних інвестицій України про зобов’язання до вчинення дій, визнання протиправною бездіяльності відповідачів та вирішення питання про притягнення осіб Національного агентства екологічних інвестицій України, винних у порушенні законодавства України, задоволено частково.
- В ході судового розгляду судом визнано протиправною бездіяльність Кабінету міністрів України у наданні повної достовірної інформації на запит МБО «Екологія-Право-Людина» та зобов’язано в межах повноважень надати Позивачу відповідь на запит в частині запитуваної інформації.
- Судом також визнано протиправною бездіяльність Національного агентства екологічних інвестицій України у наданні повної достовірної інформації на запит МБО «Екологія-Право-Людина», який стосувався надання інформації про міжнародну торгівлю квотами на викиди парникових газів та зобов’язано даного Відповідача в межах повноважень надати Позивачу відповідь на запит в частині запитуваної інформації.
- Разом з цим, колегія суддів відмовила Позивачу в задоволенні частини позовних вимог, які стосувалися визнання протиправною бездіяльності Національного агентства екологічних інвестицій України у наданні повної достовірної інформації щодо ціни Міжнародної угоди про продаж квот на викиди парникових газів із Японією та подальшого витрачання коштів, отриманих за рахунок міжнародної торгівлі квотами на викиди парникових газів, наданні копії відповідної угоди, і, як наслідок, відновлення порушеного права Позивача на доступ до даної інформації.
ЕПЛ оскаржено дане рішення суду в апеляційному порядку, оскільки, інформація про ціну угоди не може бути засекречена в самій лише угоді, а повинна визнаватися такою і згідно чинного законодавства України, та бути внесена у перелік відомостей, що становлять конфіденційну інформацію.
12.04.11 Львівський апеляційний адміністративний суд не погодився із позицією ЕПЛ та відхилив, подану ЕПЛ, апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
В той же час, Кабінетом Міністрів України також подано апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції, яким позовні вимоги ЕПЛ до КМУ задоволено повністю. Свою позицію КМУ обґрунтовує тим, що повноваження із провадження міжнародної діяльності за РКООНК і Кіотським протоколом покладено на НАЕІ, тому КМУ і перенаправив звернення ЕПЛ в даний орган, що свідчить про правомірність дій КМУ та відсутності протиправності в таких діях. Апеляційна скарга КМУ судом апеляційної інстанції відхилена.
Таким чином залишено в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17.06.2010 року за позовом ЕПЛ до НАЕІ та КМУ.
17 червня 2010 року ЕПЛ подали касаційну скаргу на Ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2011 та Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17.06.2010. 5 вересня 2011 року Вищий адміністративний суд України прийняв ухвалу про відкриття касаційного провадження за касаційною скаргою ЕПЛ. У свою чергу КМУ також подав касаційну скаргу на рішення судів першої та апеляційної інстанції від 28.11.2011, на підставі якої Вищий адміністративний суд України відкрив касаційне провадження ухвалою від 06.0212 року. Касаційні скарги розглядалися в порядку письмового провадження.
26.06.2014 Вищий адміністративний суд України прийняв Ухвалу про залишення касаційних скарг ЕПЛ та КМУ без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції – без змін. Таким чином, залишено в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17.06.2010 року за позовом ЕПЛ до НАЕІ та КМУ.
На сьогодні справа перебуває на стадії виконавчого провадження.
Внаслідок порушеного ЕПЛ питання конфіденційності інформації про суму угоди про продаж квот на викиди парникових газів між Японією та Україною було проведено перевірки з боку контролюючих та правоохоронних органів щодо використання отриманих від продажу квот коштів. За результатом перевірок було виявлено факт розкрадання та нецільового використання вищезгаданих коштів службовими особами ДП «Держекоінвест» та відкрито кримінальне провадження.