Справа: Оскарження Переліку інформації ДСК Держлісагентства України
Регіон: Україна
Суть справи: Захист права на доступ до публічної та екологічної інформації про ліси
Сторони: ЕПЛ – позивач, Держлісагентства України – відповідач
Фактичні обставини справи
Із офіційного веб-сайту Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства (надалі – ЛОУЛМГ) http://www.lvivlis.com.ua ЕПЛ дізналася про існування Переліку відомостей, що становлять службову інформацію у Львівському обласному управлінні лісового та мисливського господарства, затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 26 травня 2011 № 196. Із відповіді ЛОУЛМГ Позивачу стало відомо, що ЛОУЛМГ користується Переліком відомостей, що становлять службову інформацію у Державному агентстві лісових ресурсів України, затвердженим наказом Держагентства (надалі – Відповідач) від 26 травня 2011 № 196, а власного аналогічного переліку відомостей, що становлять службову інформацію, ЛОУЛМГ не розробляло. Аналогічна ситуація склалася і у інших обласних управліннях лісового господарства.
Проаналізувавши Перелік відомостей, що становлять службову інформацію у Державному агентстві лісових ресурсів України, затверджений наказом Держагентства від 26 травня 2011 № 196, ЕПЛ дійшла висновку про те, що цей документ в частині розділу 3 (лісовпорядні роботи) порушує основоположні вимоги Закону України “Про доступ до публічної інформації” про відкритість публічної інформації, про обмеження доступу до інформації виключно на підставі закону, а також про правовий режим службової інформації та інформації про стан навколишнього природного середовища (екологічної інформації).
На думку ЕПЛ, існування такого відомчого документу призводить до масових незаконних відмов лісопроектних організацій та підприємств лісової галузі у наданні доступу громадськості за запитами в порядку Закону України “Про доступ до публічної інформації” до матеріалів лісовпорядкування, які згідно із законом є відкритою інформацією.
У супереч положенням Закону України “Про доступ до публічної інформації” Перелік відомостей, що становлять службову інформацію у Державному агентстві лісових ресурсів України, затвердженим наказом Держагенства від 26 травня 2011 № 196 у розділі 3 (лісовпорядні роботи) включає:
3.1. Топографічні карти, цифрові карти масштабів 1:10 000 і 1:25 000 в умовній системі координат 1963 року та топографічні карти, цифрові карти масштабів 1:10 000-1:50 000 (незалежно від форми та виду носія інформації) на територію України, створені в державній системі координат УСК-2000 або в системі координат СК-42. Комплекти аерознімків (аеронегативів), репродукції та негативи накидного монтажу незалежно від масштабу, форми та виду носія інформації (окрім матеріалів аерофотозйомки, які віднесені до державної таємниці).
3.2. Зведені пояснювальні записки до проектів організації і розвитку лісового господарства Рескомлісу АР Крим, обласних управлінь лісового та мисливського господарства.
3.3. Схеми лісів по обласним управлінням лісового та мисливського господарства.
3.4. Довідка про впровадження пропозицій лісовпорядкування у виробництво за результатами безперервного лісовпорядкування по обласним управлінням лісового та мисливського господарства
3.5. Документація державного лісового кадастру на рівні обласних управлінь лісового та мисливського господарства, області, держави.
пункт 3.6 виключено згідно наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 23.12.2014 № 546
3.7. Планшети з горизонталями.
3.8. Геодезичні журнали.
3.9. Пояснювальна записка та планово – картографічні матеріали на лісові підприємства, природно – заповідний фонд України, на території яких розташовані об’єкти оборонного значення і (або) об’єкти, що охороняються Управлінням державної охорони України.
3.10. Планово – картографічні матеріали на лісові підприємства, природно–заповідний фонд України – відповідно до вимог СТГМ-90.
Очевидно, що інформація про лісовпорядні роботи не є внутрівідомчою службовою кореспонденцією, доповідними записками чи рекомендаціями, а тим більше не є документом (проектом), що передує публічному обговоренню та/або прийняттю рішень, оскільки вийшла за межі лісовпорядної організації і вміщена у документах (остаточних, затверджених), на підставі яких працюють державні підприємства лісового господарства (лісгоспи). Інформація про лісовпорядні роботи не збирається в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, а відтак п. 2 ч. 1 ст. 9 теж не може бути застосований. Крім перелічених вище законодавство України не передбачає будь-яких інших підстав правомірного віднесення інформації до службової.
Таким чином, і згідно чинного законодавства про доступ до публічної інформації, і екологічного законодавства (в тому числі, згідно міжнародних зобов’язань за Орхуською конвенцією) інформація про лісовпорядні роботи є відкритою, а її віднесення до службової інформації суперечить положення законів України і відтак є протиправним.
Для скасування Переліку інформації ДСК Держлісагенства України у грудні 2016 року ЕПЛ подала позов до адміністративного суду.