18 грудня 2017 року набирає чинності закон України «Про оцінку впливу на довкілля», який ми всі чекали з 2004 року, коли вперше Україна була визнана країною, яка не виконує взяті на себе зобов’язання відповідно до Оргуської конвенції.
Нагадаємо, що згаданий закон запроваджує нову систему оцінки впливу на довкілля, яка дозволяє громадськості з ранніх стадій брати участь в обговоренні планованої діяльності шляхом формування переліку питань, які будуть досліджуватися під час ОВД, впливати на вибір альтернативного місця здійснення планованої діяльності, а також на впровадження переліку заходів, які зменшуватимуть вплив на довкілля такої діяльності.
Проте для того, щоб закон запрацював, Мінприроди повинно розробити достатній перелік підзаконних нормативно-правових актів.
Станом на 4 жовтня Мінприроди виставила на публічні обговорення лише три підзаконні нормативно правові акти, які не охоплюють усього переліку питань, які слід прописати через підзаконні акти. Це проекти постанов КМУ про затвердження:
Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та Порядок ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
Порядок проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля.
Критерії визначення планованої діяльності, її розширення та зміна, які не підлягають оцінці впливу на довкілля.
Юристи ЕПЛ проаналізували згадані вище порядки та вважають, що останні містять ряд системних помилок, які можуть перешкодити повноцінно здійснювати ОВД, а саме: відсутній єдиний підхід до підготовки всіх підзаконних нормативно-правових актів, що породжує багато не узгодженностей, питань, які потребують вирішення.
Серед основних зауважень є такі:
не зрозумілою є мета цих документів. Документи повинні не переписувати норми закону, а будувати чітку структури їх виконання для полегшення застосування процедури про ОВД. Бажано від формалізму перейти до врегулювання відносин із ОВД, ключовою з яких є створення належних умов для прозорого здійснення процедури ОВД та участі громадськості, врахування їх зауважень до планованої діяльності.
документи між собою не угоджені термінологічно. По тексту документів губиться передбачена п. 10.ст. 5 та п. 4 ст. 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» громадське обговорення на етапі формування обсягу досліджень та рівні деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з ОВД.
не узгоджується перелік документів, які подаються для отримання висновку з ОВД із назвами документів, які містяться у Реєстрі ОВД. У різних документах вживається реєстраційний номер або унікальний номер, який автоматично формується. Створюється електронний кабінет суб’єкт господарювання відповідно до реєстрації суб’єкта господарювання, а веде цей кабнет лише уповноважена особа.
не зрозуміло про яку реєстрацію документів іде мова, якщо всі документи у реєстрі є відриті з моменту їх внесення. Не зазначено, що паперові документи повинні скануватися та вноситися у Реєстр. Всі електронні документи дублюються у паперовій версії.
Закон у ст. 9 передбачає безоплатне отримання висновку з ОВД, тому не зрозуміло чому серед документів для отримання висновку передбачається квитанцію про оплату за ОВД, разом з тим, Закон України «Про оцінку впливу» на довкілля не передбачає повноважень контролю органів влади щодо оплати суб’єктами господарювання оцінки впливу на довкілля. Усі ці зауваження та пропозиції покращення документів Ви знайдете за посиланнями.
Разом з тим, частина підзаконних нормативно-правових актів, які мають бути розроблені ще не оприлюднено. Наголошуємо, що впровадження ОВД на сьогодні – це основна системна реформа у сфері охорони довкілля. Ми закликаємо Мінприроди прискорити напрацювання та забезпечити громадське обговорення повного пакету підзаконних актів у цій сфері. Це дозволить комплексно проаналізувати та відкоментувати підзаконні акти, що позитивно відобразиться на їхній якості і сприятиме впровадженню ефективного інституту ОВД в Україні. Критичним є акти, які повинні врегулювати процедуру залучення експертів у процес ОВД.
Ознайомитися із відповідними зауваженнями та пропозиціями можна, натиснувши на відповідні лінки.
Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та Порядок ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
Порядок проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля.
Критерії визначення планованої діяльності, її розширення та зміна, які не підлягають оцінці впливу на довкілля.
За додатковою інформацією просимо звертатися:
Наталія Городецька,
Олена Кравченко,
Наталія Куць,
Марта Панькевич,
Любомира Тимощук,
Тетяна Тевкун,
Софія Шутяк.Тел.: (032) 225 76 82
Email: office@epl.org.ua