Прозорість діяльності влади і відкритість інформації є одними із основних засад сучасної демократії. Без достовірної і повної інформації неможливо зробити свідомий вибір у будь-якій сфері нашої діяльності. У жодній сфері суспільного життя без доступу до інформації про діяльність влади неможливо здійснювати громадський контроль за нею, неможливо вчасно висловлювати свою позицію і брати участь у прийнятті суспільно-важливих рішень, тобто неможлива демократія як така. Без доступу до екологічної інформації під загрозу потрапляє навіть здоров’я і життя людини.
У 2011 році вступив в дію Закон України «Про доступ до публічної інформації». Цей закон встановлює чіткий порядок реалізації права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у розпорядників публічної інформації, до яких закон відносить водночас і суб’єктів 5 владних повноважень, і суб’єктів господарювання, які володіють екологічною інформацією. Таким чином, закон не лише значно покращив існуючі процедури доступу до інформації, але й поширив обов’язок та механізм надання доступу до екологічної інформації на приватних осіб, які володіють такою інформацією.
Закон встановлює, що запитувачами інформації є фізичні, юридичні особи, об’єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб’єктів владних повноважень.
Закон вважає публічною та поширює правовий режим, передбачений Законом України «Про доступ до публічної інформації», на інформацію, яка відповідає таким спеціальним ознакам, вказаним у законі. Публічною є інформація: – отримана або створена розпорядниками– суб’єктами владних повноважень в процесі виконання їх обов’язків або – знаходиться у володінні інших розпорядників, визначених цим законом.
Закон України «Про доступ до публічної інформації» встановлює, що обмеженню в доступі підлягає інформація, а не документ. А, отже, запитувачі мають право отримувати копії фактичних документів.
Активне оприлюднення інформації лише розвивається, тому основним механізмом доступу до публічної інформації на сьогоднішній день є подання запитувачами спеціальних прохань про надання інформації до розпорядників інформації– запитів.
Запитом на інформацію є прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, яка знаходиться у його володінні, із зразком запиту на інформацію можна ознайомитися тут.
Поняття володіння інформацією не слід розуміти буквально. Обмеження відповіді лише об’єктивно існуючою у розпорядника на момент подання запиту інформацією/документами може становити порушення закону, адже правомірною відмова у задоволенні запиту є лише тоді, коли розпорядник не володіє і не зобов’язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит. Нездійснення розпорядником збору чи створення інформації/документів відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, передача такої інформації чи документів іншим особам не звільняє розпорядника від обов’язку надати доступ до запитуваної інформації за запитом. Разом з тим, закон не вимагає від розпорядників створювати якісно нову інформацію у відповідь на запит, яка відповідно до їхньої компетенції не повинна у них бути готовою.
До моменту вступу в силу Закону України «Про доступ до публічної інформації» правильне розмежування запиту в порядку Закону України «Про інформацію» та звернення (заяви, клопотання, пропозиції, скарги) в порядку Закону України «Про звернення громадян» не мало принципово важливого значення. Адже відповіді надавалися в обох випадках впродовж місяця. Зараз, в умовах значного скорочення термінів для надання відповіді на запит (5 робочих днів), важливо чітко і правильно розмежовувати запити і звернення.
Різновидами звернень громадян є пропозиція, заява, клопотання, скарга, зразок яких наведений тут.
Пропозиція (зауваження)– звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, атакож висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.
Заява– звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їхніх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а та- кож висловлення думки щодо поліпшення їхньої діяльності
Клопотання– письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод, тощо.
Скарга– звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб. Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» (далі – ЕПЛ) розробила зразок скарги, з яким можна ознайомитися тут.
Часто трапляється, що в одному листі логічно поєднати запит та звернення. Наприклад, запитувач просить надати копію певного документа і одночасно подає пропозицію чи скаргу. У такому разі, в частині запиту відповідь розпорядником повинна надаватися за Законом України «Про доступ до публічної інформації», а в частині пропозиції чи скарги – за Законом України «Про звернення громадян». Тобто, фактично запитувач/скаржник отримає дві відповіді– одну впродовж п’ятиднів із копією запитуваного документа, і другу– упродовж місяця із інформацією щодо вирішення його звернення по суті. Варто зазначити, що не має значення, як запитувач називає свій лист (зазначення назви «звернення» чи «запит» не є обов’язковим). Обов’язок правильно ідентифікувати запит і звернення за змістом лежить саме на адресаті звернення чи розпорядника інформації.
Для ефективного використання свого права на отримання екологічної інформації ЕПЛ підготувала та опублікувала посібник для громадськості «Доступ до публічної інформації в контексті інформації про стан довкілля», з яким можна ознайомитися тут.
У випадку виникнення додаткових питань з приводу підготовки запитів на інформацію чи звернень просимо звертатися до ЕПЛ за адресою: вул. Івана Франка 9, офіс 1а, за телефоном: (032) 225-76-82 або на електронну пошту: office@epl.org.ua