Факти:
Рішенням Винниківської міської ради №10961 від 02.11.2017 погоджено ТзОВ «Краківський Ринок» надання в суборенду ТзОВ «Академія Футболу» земельної ділянки площею 17,32 га по вул. Б. Хмельницького у м. Винники до 23.04.2022 року для обслуговування Винниківського озера та створення відпочинкової бази за рахунок земель рекреаційного призначення.
Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 03.10.2018 за № 1023/0/5−18 надається дозвіл на розробку ДПТ.
Розпорядженням голови ЛОДА від 19.04.2019 № 372/0/5-19 затверджується детальний план території на земельну ділянку орієнтовною площею 20,0 га, що розташована за межами населеного пункту міста Львова на території Львівської міської ради та межує з м. Винники.
Розпорядженням голови ЛОДА від 17.05.2019 № 474/0/5-19 виділено Товариству з обмеженою відповідальністю «АКАДЕМІЯ ФУТБОЛУ» у довгострокове тимчасове платне користування лісову ділянку площею 19,6433 га, розташовану в кварталі 23 виділи 1, 2, 5, 6, 12-20, 22, 28 Винниківського лісництва ДП «Львівське лісове господарство», терміном на 15 років для рекреаційних та культурно-оздоровчих цілей.
Яка площа земель закріплена за ТОВ “Академія Футболу”?
Кадастровий номер | Цільове призначення | Площа | Вид речового права | Власник ділянки | Існуючі обмеження |
4610160300:07:001:0083 | 07.01 Для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення | 15.9958 га | право постійного користування земельною ділянкою від 11.04.2019 | Винниківська міська Рада | Охоронна зона навколо об’єкта природно-заповідного фонду Охоронна зона навколо (вздовж) об’єкта енергетичної системи (4) |
4610160300:07:001:0006 | 01.03 Для ведення особистого селянського господарства | 0.1785 га | Приватна Від 06.07.2018 | Товариство з обмеженою відповідальністю “Академія футболу” | Не зазначено |
4610160300:07:001:0072 | 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) | 0.5484 га | Приватна від 11.12.2018 | Товариство з обмеженою відповідальністю “Академія футболу” | Охоронна зона навколо (вздовж) об’єкта енергетичної системи (3) |
4610160300:07:001:0005 | 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) | 0.1 га | Приватна Від 06.07.2018 | Товариство з обмеженою відповідальністю “Академія футболу” | Не вказано |
4610160300:07:001:0070 | 07.01 Для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення | 9.7431 га | право постійного користування земельною ділянкою від 12.12.2018 | Товариство з обмеженою відповідальністю “Академія футболу” | Охоронна зона навколо (вздовж) об’єкта енергетичної системи (3) Водоохоронне обмеження |
Всього | 26,5658 га | ||||
Додаткого | 19.6433 га* | ||||
Разом 46,2091 га |
*Ділянка на якій проводилась ландшафтна рубка не належать ТОВ “Академія Футболу”. Ця земельна ділянка має кадастровий номер 4610137200:09:001:0012, цільове призначення 09.01 Для ведення лісового господарства і пов’язаних з ним послуг, площа 19.6433 га. Форма власності відсутня, місце розташування Львівська міська рада. Вид обмежень Охоронна зона навколо об’єкта природно-заповідного фонду та охоронна зона навколо об’єкта природно-заповідного фонду.
Варто зазначити, що на цю земельну ділянку від 21 травня 2019 року укладено договір постійного користування лісовою ділянкою, між директором Державного підприєммства “Львівське лісове господарство” Синявським Юрієм Євстаховичем та ТОВ “Академія футболу” на підставі розпорядження голови ЛОДА № 474/0/5-19 від 17 травня 2019 року. Вартість користування лісом становить згідно з договором 263 373 грн. 80 коп.
Виникає питання, на яку площу було розроблено та затверджено ДПТ, якщо площа на якій реалізується діяльність ТОВ “Академія Футболу” значно більша, ніж 20 га?
Порушення законодавчих норм допущених під час розробки ДПТ із реконструкції озера та будівництва лижних трас:
1. Закон України «Про регулювання містобудівної документації»
Детальні плани територій це містобудівна документація, яка визначає яким чином та чи інша територія може бути вилучена із природного довкілля для містобудівних потреб, яким чином просторово спланувати цю територію таким чином, щоб не порушувати законодавство та врахувати інтереси дежави, регіону та місцеві інтереси громад.
За загальним правилом ДПТ розробляється за вказівкою РДА, проте у нашому випадку були розпорядження ЛОДА.2 Детальний план території повинен враховувати схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів. У ДПТ не описано вплив планованих змін у просторовому та функціональному використання цієї території на дотримання водоохоронних режимів, режимі охоронної зони природно-заповідного фонду тощо.
На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою3 щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід’ємною частиною детального плану території. У нашому випадку важливо було розробити проект землеустрою, оскільки земельна ділянки закріплена за ДП «Львівське лісове господарство» для потреб лісогосподарських потреб. ТОВ «Академія Футболу» ніхто земельної лісової ділянки не надавав, а відповідно здійснення планованої діяльності могло відбуватися лише із зміною цільового призначення землі через процедуру передбачену ст. 149 Земельного кодексу України – Кабінет Міністрів України.4
Таким чином, дивним є лист ЛОУЛМГ у якому вказується, що згоди на розробку ДПТ на своїх землях воно не давало, якщо реалізація ДПТ приведене до використання земельної ділянки без дотримання цільового використання землі, а отже буде порушенням для них, а в подальшому вони передадуть ділянку в оренду ТОВ «Академія Футболу».
2. Лісовий кодекс України
Стаття 18 ЛКУ врегульовує питання лише користування лісовими ділянками5, а не лісовими земельними ділянками6. Довгострокове користування лісом, хоча і передбачає – засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт, проте не дозволяє використовувати цю територію для містобудівних потреб, оскільки не породжує жодних прав на територію у розумінні земельної ділянки.
Довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Чи були такі погодження доказів не має.
Ст. 20, 31, 67 та 74 ЛКУ, на які посилається голова ЛОДА у розпорядженні від 17.05.2019 № 474/0/5-19, не надають користувачу лісовою ділянкою прав проводити будівельні роботи, які здійснюються зараз на території біля Винниківського озера.
ДПТ розробляються на земельні ділянки, а не лісові ділянки. Отже, є підстави вважати ДПТ не законним.
Щодо ландшафтних рубок
Ландшафті рубки не проводяться з метою оголення території під лижні траси як захід покращення рекреаційних функцій лісу. Якщо мова про ландшафтну рубку планування, тоді виникає питання де згода користувача земельної ділянки, які ДПТ не погоджували і чи внесені відповідні зміни у лісовпорядні документи.7
Ландшафтні рубки, як вид рубок формування і оздоровлення лісів проводяться способами, що не викликають ерозії ґрунтів, пошкодження дерев, які залишаються для подальшого росту, виключають можливість негативного впливу на стан лісів та водоймищ, забезпечують поступове відтворення і формування лісів, близьких до природних, постійне підтримання стійкості деревостанів.
3. Земельний кодекс України
У статті 92 зазначається виключне право щодо постійного користування земельною ділянкою.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об’єднання), установи та організації;
в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;
г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України “Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування”;
ґ) заклади освіти незалежно від форми власності;
д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;
е) оператор газотранспортної системи та оператор системи передачі.
ТОВ «Академія Футболу» не належить до жодних із перелічених осіб, а отже, слід перевірити законність набуття у постійне користування земельних ділянок.
Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Отож, ТОВ “Академія Футболу” не мають права на отримання в постійне користування земель лісогосподарського призначення.
4. Закон України “Про стратегічну екологічну оцінку”8
Стратегічна екологічна оцінки ДПТ вносить корективи у структуру звичного розділу про охорону навколишнього природного середовища, а також у процедуру погодження ДПТ із громадськістю.
Щодо змісту звіту із СЕО ДПТ, то він розроблений із порушенням мети та принципів СЕО, порушенням вимог до авторства звіту у частині забезпечення лише архітектурної експертизи. У звіті зазначено одного автора, який не міг якісно оцінити всі впливи на довкілля.
Щодо процедури, то не було етапу визначення обсягу дослідження СЕО. Відсутні докази про консультації та громадське обговорення, зокрема, не має у публічному доступі довідок про консультації та громадське обговорення. Таким чином не можна вважати, що звіт СЕО відповідає закону, а відповідно не було підстав для затвердження ДПТ. Належне залучення до цієї процедури департаментів охорони природи та охорони здоров’я ЛОДА дозволили б уникнути значної частини порушень.
Наприклад, на сайті ЛМР було не вірно зазначено про громадські слухання з 1 березня по 1 квітня 2019 року https://city-adm.lviv.ua/public-hearings/261791-hromadske-slukhannia-detalnoho-planu-terytorii-na-zemelnu-dilianku-oriientovnoiu-ploshcheiu-20-ha-shcho-roztashovana-za-mezhamy-naselenoho-punktu-mista-lvova-na-terytorii-lvivskoi-miskoi-rady-ta-mezhuie-z-m-vynnyky.
Громадські слухання це лише частина громадського обговорення. Громадські слухання не охоплюють надсилання звіту СЕО органам консультування та інформування про нього та проект ДПТ Мінприоди України(ст. 13 закону). Порушення процедури СЕО є підставою скасування ДПТ.
5. Закон України “Про оцінку впливу на довкілля”
У звіті СЕО зазначається, що відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Враховуючи п. 12 частини 3 статті 3 ЗУ “Про оцінку вплив на довкілля”, в якому йдеться про лижні траси, лижні витяги і канатні дороги та відповідні комплекси споруд на площі 5 гектарів і більше, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля. У Реєстрі ОВД даних не має9 та і площа під траси наче лише 4 га.
В той час у звіті не зазначається про абз. 3 п. 10 ч. 3 ст. 3 ЗУ “Про оцінку вплив на довкілля» у якому вказується, що будівництво житлових кварталів (комплексів багатоквартирних житлових будинків) та торговельних чи розважальних комплексів поза межами населених пунктів на площі 1,5 гектара і більше або в межах населених пунктів, якщо не передбачено їх підключення до централізованого водопостачання та/або водовідведення; будівництво кінотеатрів з більш як 6 екранами; будівництво (облаштування) автостоянок на площі не менш як 1 гектар і більш як на 100 паркомісць під падає під оцінку впливу на довкілля.
Таким чином має місце здійснення діяльності без висновку з ОВД – що забороняється, оскільки, неможливість використання земельну ділянку без зміни цільового призначення земельної ділянки та проведення ОВД таких змін.
З огляду на вище наведене вважаємо за необхідне:
1. Зробити звернення до КМУ та ГПУ щодо ініціювання процедури повернення незаконно вилучених лісових земель із володіння ТОВ “Академія Футболу” до ДП «Львівське лісове господарство».
2. Звернення на ДБР та НАБУ щодо потенційних корупційних дій керівника ДП «Львівське лісове господарство», під час укладення договору про передачу права користування земельною ділянкою у формі договору користування лісовою ділянкою.
3. звернутися до ДБР та НАБУ щодо перевищення своїх повноважень головою ЛОДА при затвердженні ДПТ.
3. Звернення до ДЕІ Львівської області щодо скасування ДПТ як такого, що не пройшло належним чином СЕО та зупинення діяльності без висновку з ОВД.
4. Звернення до Винниківської міської ради та прокуратури Львівської області для ініціювання позову про припинення права постійного користування ТОВ «Академія Футболу» земельною ділянкою під Винниківським озером.
5. Звернення до РНБО щодо перевірки Держгеокадастру, які допускаються здійснення реєстрації на земельні ділянки без належних на не правовстановлюючих документів, які не здійснюють контролю за функціональним використанням земельних ділянок.
6. Звернутися до ДАБІ щодо проведення позапланової перевірки виконання будівельних робіт без оформлення права користування земельною ділянкою, на якій проводиться будівництво капітальних споруд.
З матеріалами ДПТ, звіту СЕО ДПТ та іншими матеріали цієї справи можна ознайомитись:
https://drive.google.com/drive/folders/1Z8k7XHHOjuFGvpegpHWC5Ud7-vUTmdzs
https://zaxid.net/kompleks_kozlovskogo_n1493206
https://city-adm.lviv.ua/public-hearings/261791-hromadske-slukhannia-detalnoho-planu-terytorii-na-zemelnu-dilianku-oriientovnoiu-ploshcheiu-20-ha-shcho-roztashovana-za-mezhamy-naselenoho-punktu-mista-lvova-na-terytorii-lvivskoi-miskoi-rady-ta-mezhuie-z-m-vynnyky
Підготувала Софія Шутяк, провідний юрисконсульт МБО «Екологія-Право-Людина»
1 https://vynnyky-rada.gov.ua/rishennya-vynnykivskoyi-miskoyi-rady-7-go-sklykannya-vid-02-11-2017r-1084-1131/ рішення № 1096
2 Виняток передбачений наказом Мінрегіон від 16.11.2011 № 290 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1468-11 при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, – районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району – відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, про те це питання все ж варто вирішити на законодавчому рівні.
3 проект землеустрою – сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом – Закон України “Про землеустрій”
4 Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, – ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, крім випадків визначених ст. 150 Земельного кодексу України.
5 Лісова ділянка – ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі.
6 Земельна лісова ділянка – земельна ділянка лісового фонду України з визначеними межами, яка надається або вилучається у землекористувача чи власника земельної ділянки для ведення лісового господарства або інших суспільних потреб відповідно до земельного законодавства.
7 Правила поліпшення якісного складу лісів https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/724-2007-п
8 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2354-19
9 http://eia.menr.gov.ua/uk/cases