Сучасна ситуація в Україні дає можливість якісно по-новому підійти до питань прийняття рішень щодо досягнення економічної стабільності в Україні шляхом забезпечення екологічної безпеки, яка забезпечує попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров’я людей. Україна отримала унікальний шанс вийти на якісно новий щабель розвитку. На жаль, Державна інспекція ядерного регулювання України (надалі – ДІЯРУ) продовжує працювати методами, які були прийнятні ще у 80-х роках минулого століття, які звичайно є не в користь збереження довкілля.
У 21 столітті, коли науці відомо багато способів збереження енергії, зокрема і електричної, відомі технологічні способи отримання електроенергії з альтернативних джерел, ДІЯРУ відстоює позицію отримання електроенергії з ядерних реакторів, які використали свій ресурс, чим ставить під загрозу повторного Чорнобиля половину території України.
ЕПЛ з 2004 року досліджує питання ядерної безпеки. Зокрема, відслідковує діяльність Южно-Української АЕС, закінчення строку експлуатації 1-го енергоблоку. Детальніше дивитись тут: epl.org.ua/law/spravy/yaderna-enerhetyka/355-spravy-budivnytstvo-atomnykh-enerhoblokiv-3-ta-4-na-khmelnytskii-aes
28 листопада 2013 року Колегія ДІЯРУ своєю постановою підтвердила можливість безпечної експлуатації енергоблоку № 1 Южно-Української АЕС у понад проектний період. Наказом Державної інспекції ядерного регулювання України № 137 від 02.12.2013 року була затверджена ця постанова. Того ж 2 грудня 2013 року на підставі постанови та наказу була видана Ліцензія № ЕО 001019 на право здійснення експлуатації ядерної установки енергоблоку № 1 Южно-Української АЕС. Таким чином, ядерна установка енергоблоку № 1 ЮУАЕС, яка введена в експлуатацію 31 грудня 1982 року, відпрацювавши 30 річний термін, продовжить свою роботу, ще на 10 років понад нормативні до 2 грудня 2023 року.
ЕПЛ звернулася до суду із заявою про скасування постанови Державної інспекції ядерного регулювання України «Про продовження експлуатації енергоблоку №1 Южно-Української АЕС за результатами періодичної переоцінки безпеки» №17 від 28 листопада 2013 року, наказу Державної інспекції ядерного регулювання України № 137 про затвердження вищевказаної постанови, ліцензії Державної інспекції ядерного регулювання України «Про продовження експлуатації енергоблоку №1 Южно-Української АЕС за результатами періодичної переоцінки безпеки», як такі що прийняті з порушенням вимог Конвенції Еспо через відсутність транскордонних консультацій щодо оцінки впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті питання продовження терміну експлуатації блоку №1 ЮУ АЕС із сусідніми державами до прийняття рішення ДІЯРУ про продовження терміну дії ліцензії; Оргуської конвенції щодо процедури участі громадськості в процесі прийняття рішення ДІЯР України про продовження терміну експлуатації енергоблоку №1 ЮУ АЕС, зокрема, відсутність доступу до документів, які важливі для належної участі громадськості і вимагаються згідно положень конвенції; відсутність висновків та непроведення всіх державних експертиз, як цього вимагає законодавство, зокрема, державної екологічної експертизи та державної санітарно-епідеміологічної експертизи; відсутність документації із оцінки впливу на навколишнє природнє середовище діяльності щодо продовження терміну експлуатації блоку №1 ЮУ АЕС. Документи, які готує замовник для продовження терміну експлуатації блоку ще на тривалий термін (Звіт із періодичної переоцінки безпеки, комплексний аналіз безпеки), не містять оцінки впливу на навколишнє природнє середовище такої діяльності, оскільки розділ «Вплив на навколишнє середовище» Звіту із періодичної переоцінки безпеки має на меті встановлення наявності в експлуатуючої організації відповідної програми контролю радіаційного впливу АЕС на довкілля, а не оцінку впливу на довкілля протягом продовженого терміну експлуатації енергоблоку атомної станції.
ЕПЛ ініціювала цей спір в рамках роботи у Національної платформи зі стратегічного судового захисту екологічних прав, яка створена за фінансової підтримки Програми розвитку ООН в Україні.