(станом на квітень 2008 року)
Важливі аспекти у впровадженні СЗІ в Україні:
- важливо, щоб надходження, які поступають внаслідок продажу квот використовувалися на користь суспільства, так як ОВК утворилися внаслідок економічного спаду у 80-90-их роках 20 ст.;
- повинна бути здійснена велика законотворча робота;
- необхідним є тренування експертів в даній галузі;
- необхідно врегулювати питання відкритості, контролю та моніторингу СЗІ;
- СЗІ повинна застосовуватися до проектів, які не фінансуються за рахунок спільного впровадження.
Критерії відбору проектів
Слабкі сторони:
- наявність оціночних термінів у законодавчих положенняхпро критерії відбору проектів для фінансування;
- не однозначне формулювання критеріїв відбору проектів;
- не передбачено, яким чином встановлені критерії будуть враховуватися: чи при відборі проекту він повинен відповідати всім критеріям чи є серед критеріїв пріоритетні?
- не зрозуміло, якою є процедура врахування встановлених критеріїв;
- не визначеною є процедура участі громадськості у відборі проектів, на кому лежать обов’язки із забезпечення участі громадськості у прийнятті рішень, яким чином враховуються результати участі громадськості при підтримці проектів.
Ризик неможливості запровадження СЗІ
- питання, як витратити кошти, щоб зробити максимальною вигоду для клімату та суспільства;
- повинні бути встановлені чіткі критерії відбору проектів;
- відсутність чітких процедур;
- відсутність встановленої відповідальності у випадку порушень нормативних положень;
- повинен бути встановлений контроль за витраченням коштів.
Погляд покупців (Австрія)
- національне законодавство запроваджено.
- Австрія на 31% перевикористовує квоту на викиди парникових газів;
- вимоги до СЗІ: прозорість, послідовність запровадження (запровадження інституційного управління фондом, детальне вивчення потенційних проектів), забезпечення інформаційних та наглядових прав покупців;
- фокус на відновлювану енергію;
- ціна (повинна встановлюватися двохсторонніми угодами, повинно мати місце обговорення факторів, які сприяють викидкам, ризиків забезпечення передачі ОВК і т.д.);
- структура СЗІ повинна розглядатися як довгострокова кооперація, а не як торгівля.
Латвія
- Латвія забезпечує гарантію, що у випадку не озеленення ОВК, кошти повертаються покупцю.
СЗІ в Угорщині
- національна кліматична стратегія (2008-2025) – пріоритет – зменшення викидів – основні сектори: будівництво і транспорт, енергоефективність;
- законодавство про бюджет визначає процедуру поводження із надходженнями від СЗІ і їхнє цільове призначення;
- жорстке та м’яке озеленення є можливим;
- правова та інституційна система встановлена;
- система моніторингу та верифікації встановлена;
- операційна ефективність та низькі адміністративні витрати.
Росія
- правової основи для торгівлі квотами не створено;
- обмеження для розвитку СЗІ: існуючі бюджетні правила, відсутність внутрішніх узгоджених процедур, відсутність органу, відповідального за запровадження СЗІ та контроль за витраченням надходжень від продажу ОВК, відсутність критеріїв для відбору проектів, змагання між СЗІ та СВ, відсутність потенційних ОВК, якими можна торгувати після 2012 року, недостатність зусиль для послаблення ЗК, недостатній інтерес для розвитку СЗІ, низький рівень усвідомлення проблеми, відсутність проробленої аналітичної роботи;
- на думку громадськості, – потенціал для запровадження СЗІ в Росії достатній, існує багато галузей, які потребують фінансування.
Деякі висновки
- Необхідність спрощення процедур торгівлі квотами.
- Необхідність встановлення чітких функцій уповноважених органів.
- Необхідність встановлення чітких критеріїв відбору проектів та процедур їхнього застосування.
- Необхідність узгодження внутрішнього та зовнішнього законодавства.
- Відкритість у всіх трансакціях та процесу загалом.
- Необхідність визначення процедури участі громадськості.
- Забезпечення відкритого доступу до інформації.