11 червня 2013 року в Окружному адміністративному суді м. Києва відбулося перше судове засідання за позовом МБО «Екологія-Право-Людина» до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України щодо оскарження дій останнього, пов’язаних із неналежною підготовкою законопроекту «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції». Відповідний закон було прийнято Верховною Радою України 6 вересня 2012 року, після чого відповідач та НАЕК «Енергоатом» почали розробку проекту будівництва енергоблоків № 3 та № 4 на території ХАЕС. Позивач вказує на численні порушення та недоліки процедури розробки та підготовки вказаного законопроекту до його схвалення парламентом, що вплинули на зміст самого закону. Найважливіше, що на стадії ТЕО відповідач не дослідив можливість спорудження блоків № 3 та № 4 на існуючих будівельних конструкціях ХАЕС, які були збудовані ще 20 років і не піддавалися консервуванню. Хоча в ст.1 Закону «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції» від 06. 09. 2012 р. вказано, що «Енергоблоки № 3 і 4 Хмельницької АЕС розміщуються на промисловому майданчику відокремленого підрозділу “Хмельницька АЕС”, такий висновок є передчасним та необґрунтованим, і може призвести до непередбачуваних наслідків в майбутньому. Це суперечить позиції Державної інспекції ядерного регулювання України, яка вказала, що в матеріалах ТЕО не обґрунтоване, а тому залишається відкритим питання можливості використання існуючих будівельних конструкцій промплощадки ХАЕС.
Окрім недоліків ТЕО, яке було подано відповідачем до парламенту разом із законопроектом, останній не забезпечив проведення державної екологічної експертизи ТЕО будівництва блоків № 3 та № 4 ХАЕС, як цього вимагає законодавство, проведення консультативного референдуму в адміністративно-територіальних одиницях та отримання погодження від органів місцевого самоврядування та місцевих органів державної влади в зоні спостереження ХЕАС. Лише в 14 населених пунктах із більше 200 були проведені громадські слухання. Низка органів місцевого самоврядування категорично не погодила таке нове будівництво, більшість взагалі не мали можливості висловити свою позицію. Втім думка більшості місцевого населення, місцевих органів, які будуть у майбутньому відчувати вплив від експлуатації нових блоків ХАЕС була проігнорована відповідачем, про що свідчить зміст законопроекту.
Позивач просить суд визнати так дії відповідача протиправними та зобов’язати його підготувати зміни до закону «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції». На судові засідання не з’явився відповідач, що стало причиною для відкладення слухання справи.
Із текстом позову можна ознайомитися тут.
За більш детальною інформацією звертайтеся до представника ЕПЛ у справі Ольги Мелень-Забрамної, керівника юридичного відділу
Email: office@epl.org.ua;
o.melen–zabramna@epl.org.ua
Tел.: ( 032) 225–76–82.